HB-JND u Eskimákov

(c) flightradar24.com

1. februára o 13:52 z letiska v Zurichu vyštartoval Boeing 777-300ER registrácie HB-JND spoločnosti Swiss smerom do Los Angeles s 217 pasažiermi na palube. Lietadlo nabralo štandardnú letovú hladinu FL320 a pokračovalo ponad Island a Grónsko. Let prebiehal bez komplikácií až do momentu približne 290 míl severne od kanadského mesta Iqaluit. V tomto okamihu došlo k poruche ľavého motora GE90. Motor bol automaticky vypnutý a posádka sa začala pripravovať na technický divert na letisko Iqaluit. Po približne 100 minútach lietadlo bezpečne pristálo.


Pre cestujúcich spoločnosť Swiss vyslala Airbus A330-300 registrácie HB-JHK a ten ich previezol do New-Yorku, kde boli následne presmerovaní na ďalšie lety. Pri boardovaní pasažierov na letisku Iqaluit vznikla kuriózna situácia. Keďže letisko nie je vybavené na toľko pasažierov, bolo potrebné ich previezť priamo z pokazeného Boeingu do pristaveného náhradného Airbusu. Keďže letisko má iba jedny schody schopné dosiahnuť až na dvere Boeingu, výstup a následne nástup bol s pomocou školských autobusov, ktoré museli prísť z celého okolia mesta.

Pokazený motor nebolo možné opraviť priamo na mieste, spoločnosť Swiss zvažovala viacero možností prepravy nového motora. Buď bude použité transportné lietadlo typu Ruslan alebo bude motor dopravený na letisko v podvese Boeingu 747, tak ako sa to stalo už viac krát v prípade iných leteckých spločností. Nakoniec došlo k rozhodnutiu o zabezpečení prepravy pomocou lietadla Antonov.

4. februára na letisku Iqaluit pristálo lietadlo Antonov AN-124 registrácie UR-82007, ktoré doviezlo náhradný motor, potrebné náradie, mechanikov a špeciálny stan, ktorý bude chrániť pracovníkov pred arktickými mrazmi, ktoré v tejto oblasti panujú. Lietadlo priletelo priamo z Zurichu. Zostáva na letisku 2 dni a odviezie motor na ďalšie skúmanie výrobcovi. Predbežne bola zistená prítomnosť kovových častí v oleji motora.

Výmenu motora vykonali pracovníci General Electric a bola hradená z prostriedkov výrobcu, keďže motor mal iba 8 mesiacov. Spoločnosť je samozrejme na takúto situáciu poistená a preto bude vysokopravdepodobne preplatená z poistenia. Ak sa pýtate, prečo bolo výhodnejšie použiť motor patriaci leteckej spoločnosti a nie výrobcu, tak tu je odpoveď. Ak by bol použitý motor priamo od výrobcu General Electric, došlo by iba k zápožičke a letecká spoločnosť by ho musela výrobcovi vrátiť. Druhým faktorom by bola nevyhnutná urgentná recertifikácia z USA na EASA.

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?