…aRrows?
Rozmýšľali ste niekedy nad tým, ako dokázali piloti navigovať a vždy nájsť ten správny smer pred érou máp, GPS a iných dnešných vymožeností? Zaoceánska poštová služba si poradila jednoducho.
Ešte dnes môžete nájsť roztrúsené po celých Spojených štátoch záhadné šípky z betónu, často v nedostupných či odľahých oblastiach. Hoci sú rôznych tvarov a veľkostí, ich cieľom bolo jedno – pomáhať prvým pilotom v nočných navigačných letoch naprieč kontinentom.
V auguste 1920 začali Spojené štáty s doručovaním leteckej pošty od pobrežia k pobrežiu. V tej dobe samozrejme neexistovali žiadne dobré letecké mapy, piloti sa teda museli spoliehať len na vlastné oči, ktoré im však neumožňovali lietať bezpečne aj v noci.
Preto už v roku 1924 zaviedla Poštová služba jednoduché a elegantné riešenie – osvetlené majáky. Siahali od New Yorku až po San Francisco a stali sa prvým takýmto navigačným systémom na svete. Vďaka nemu sa skrátil čas transkontinentálneho doručovania pošty “len” na dva pracovné dni.
Majáky okamžite zožali úspech a rýchlo sa šírili po krajine. Už v prvom roku ich bolo v prevádzke vyše 500. V jasnom počasí ich bolo možné vidieť už na vzdialenosť 10 míľ, a keďže boli postavené v rozostupoch približne 5 míľ, je jasné, že bolo len veľmi ťažké sa počas letu stratiť 🙂
Ako je vidieť na obrázku, skladali sa z veže so silnými reflektormi – hlavným bielym a sekundárnymi červeným a zeleným, ktoré vysielali v morzeovke identifikačný kód majáku – a z 50 až 70 stôp dlhej betónovej šípky natretej žiarivo žltou farbou, ktorá udávala smer k ďalšiemu majáku.
Stavitelia tohto systému majákov nezabúdali ani na bezpečnosť a možné núdzové situácie. Pozdĺž takýchto leteckých ciest v rozostupoch približne 25 míľ postavili záložné pristávacie dráhy, ktoré boli takisto vybavené silnými reflektormi.
Už v 30. rokoch minulého storočia sa však navigačná a rádiová technológia vyvinula natoľko, že umožňovala lety bez využitia pozemných navigačných zariadení. Preto boli tieto letecké majáky naplno využívané len do roku 1933, kedy sa kvôli technologickému pokroku, ale i vysokým nákladom v časoch krízy stali nadbytočnými.
Odkazy: