Pri príležitosti 30. výročia prvého vzletu lietadla Airbus A320 sme sa rozhodli predstaviť vám bližšie členov tejto veľkej a úspešnej rodiny a každý pondelok si predstavíme jedného z nich.
Airbus A320 sa stal základom pre celú rodinu verzií s rovnakou konštrukciou, ale rozdielnou kapacitou – o niečo menší A319, ešte menší A318 a o trochu väčší A321. Ich kapacita sa pohybuje od 100 do 220 pasažierov. Konkurujú si s Boeingami 737, 757 a 717. Z hľadiska pilota je ovládanie všetkých verzií A320 rovnaké, iba sa musí zobrať do úvahy o niečo väčšia či menšia dĺžka a hmotnosť. Technicky sa názov „A320“ vzťahuje iba na pôvodnú „stredne veľkú“ verziu lietadla, ale neformálne sa používa na označenie celej rodiny A318/A319/A320/A321. Do dnešného dňa sa vyrobilo viac než 7500 kusov rodiny A320 a po celom svete si vydobyli veľmi dobré renomé. Dôkazom je aj obrovská objednávka od leteckého dopravcu easyJet na 120 kusov A319 plus 120 opcií, ktorá patrí v súčasnosti medzi najväčšie objednávky dopravných lietadiel. Momentálne sa v štyroch závodoch na svete vyrobí spolu cca 50 nových jednouličkových Airbusov za mesiac a v pláne je zvýšiť tento počet o ďalších desať. Celkovo rodina A320 previezla už 11,5 miliardy cestujúcich a na svete každé 2 až 3 sekundy pristáva, alebo štartuje niektoré z týchto lietadiel. Celosvetovo je prognóza, že trh bude do roku 2030 potrebovať ďalších 19 000 lietadiel tohto typu, čo je pre Airbus viac ako dobrá vyhliadka do budúcnosti.
Airbus A320
Je 22.2.1987 a zo vzletovo – pristávacej dráhy na základni Airbusu v Toulouse (FR) štartuje revolučný nový stroj A320. Revolučný azda najviac novým úplne digitálnym riadiacim systémom fly-by- wire a ovládaním bočnými „joystickmi“ namiesto tradičných riadiacich pák – oba systémy použité prvý krát v civilnom dopravnom lietadle a prvý s tzv. prirodzenou nestabilitou, s významným podielom kompozitných materiálov v konštrukcii, plne sklenený kokpit, dvojčlenná posádka, centrálny diagnostický systém umožňujúci zistenie problému z pilotnej kabíny a mnoho iného.
Po úspechu A300 začal Airbus vyvíjať náhradu za vtedy najpopulárnejšie dopravné lietadlo na svete – Boeing 727. Nový Airbus mal mať rovnakú kapacitu, ale nižšie prevádzkové náklady a mal byť k dispozícii v niekoľkých verziách pre rôzny počet cestujúcich. Digitálne technológie použité u A320 boli symbolom dvojgeneračného technologického skoku oproti celo-analogovému Boeingu 727 a generačného voči Boeingom 737 rad – 300/400/500. A320 mal byť celosvetovou náhradou za 727 a najstaršie varianty 737. V porovnaní s inými lietadlami v rovnakej triede má A320 širšiu kabínu a väčší priestor pre batožinu v nadhlavnej časti. Lietadlo má navyše značný nákladový priestor s rozmernými dverami, ktoré uľahčujú nakládku a vykládku.
A320 má dve varianty A320-100 a A320-200. A320-200 je konečnou verziou, strojov A320-100 sa vyrobilo iba niekoľko kusov. A320-200 má na koncoch krídel malé winglety a zvýšenú kapacitu palivových nádrží oproti A320-100 (pre väčší dolet), ďalšie rozdiely sú minimálne.
Typický dolet so 153 pasažiermi pri A320-200 je asi 5 676 km. Pohon obstarávajú dva dvojprúdové motory CFMI CFM56-5A alebo IAE V2500 s ťahom 113 kN až 120 kN.
Prvým prevádzkovateľom sa stal v roku 1988 domáci letecký dopravca Air France.
Žiaľ, ani toto lietadlo sa nevyhlo za svoju existenciu tragickým nehodám. Chovanie systému fly-by- wire (vybaveného ochranou proti prekročeniu letovej obálky) bolo vtedy (na konci 80. rokov 20. storočia) celkom novou skúsenosťou pre mnohých pilotov. To mohlo prispieť k niektorým vtedajším haváriám, vrátane havárie letu 296 Air France počas leteckej prehliadky v Habsheime s 3 mŕtvymi. Havária sa stala, keď sa pilot pokúsil o nízky prelet. Dôkladný pilotný výcvik a úpravy systému fly-by- wire veľmi obmedzili podobné incidenty a A320 má dnes veľmi dobré záznamy o bezpečnosti.
Nechválene známou nehodou bola aj nesmierne tragická a zbytočná havária letu Germanwings 9525 (D-AIPX) zo španielskeho mesta Barcelona do nemeckého mesta Düsseldorf. Lietadlo dňa 24. marca 2015 narazilo do horského masívu v Alpách v južnom Francúzsku so 144 cestujúcimi a 6 členmi posádky na palube. Nehoda, ktorú nik neprežil bola spôsobená úmyselným konaním druhého pilota Andreasa Lubitza.
Technické údaje Airbus A320-200
Rozpätie: 34,09 m
Dĺžka: 37,57 m
Výška: 11,76 m
Pohon: Dva motory General Electric/SNECMA CFMI CFM56-5A alebo International Aero Engines IAE V2500 s ťahom 113 kN až 120 kN
Maximálna vzletová hmotnosť: 73 500-77 000 kg
Cestovná rýchlosť: 845 km/h
Dostup: 12 500 m
Dolet: 5 676 km
Kapacita: 153-180 miest
Cena: viac ako 90 miliónov EURO
A320neo (new engine option)
25.septembra 2014 vzlietlo prvé lietadlo novej – výrazne vylepšenej generácie A320neo. Ponúka modernejšiea úspornejšie motory, lepšie aerodynamické vlastnosti, širšiu kabínu so zníženou hlučnosťou vnútri, väčším počtom miest a nižšími prevádzkovými nákladmi. Vyprodukuje výrazne menej COx a NOx. Prvým zákazníkom sa stala v roku 2016 nemecká Lufthansa, ktorá si objednala 60 kusov A320neo. Rozpätie krídel sa zväčšilo o 2m, na ich koncoch pribudli sharklety a má aj na pohľad väčšie motory. Ostatné rozmery ostali zachované.
Nabudúce – už o týždeň si predstavíme menšieho „brata“ A319.
Zdroj: wikipedia, internet, časopis L+K (4/2017)
Spracoval: Miloš Kováč
Foto: Airliners.sk o.z. a internet
[slickr-flickr tag=”A320″ id=”130544027@N06″]
Tags: Airbus Airbus A320