Aproximatívny prílet

aproximatívny [-t-] -na -ne príd. lat.: ktorý sa blíži ku skutočnosti; syn. približný

Priatelia, vitajte na našom dnešnom blogu.

Pred niekoľkými rokmi som pracoval ako riadiaci na regionálnom letisku Charleroi v Belgicku. Toto letisko má jednu zvláštnosť – oficiálny komerčný názov Charleroi Brussels South Airport, ktorý je pre mnohých mätúci. Doteraz sme však počuli len o pár stratených pasažieroch, ktorí, mysliac si, že sú na medzinárodnom letisku v Bruseli, sa ocitli v Charleroi, prípadne naopak. Pilotom bolo vždy jasné, na ktorom z letísk sa nachádzajú. Alebo žeby nie?

V jeden pekný pracovný deň, keď boli všetky naše sektory patriace Charleroi plné prevádzky, mi zatelefonoval vojenský riadiaci zodpovedný za sektor južne od nás, aby ma upozornil na prilietavajúce lietadlo.

  • MIL: “Vidíš to lietadlo so SSR kódom 7000 asi 20 míľ juhovýchodne od teba na výške 4000 stôp?”
  • Ja: “Potvrdzujem”
  • MIL: “Ok, ten patrí tebe, posielam ti ho na frekvenciu, môžem?”
  • Ja: ”Jasné, v pohode.”
  • MIL: ”Fajn. Veľa šťastia.”
  • Me: “Počkaj, čo tým myslíš…”

… už som len počul kliknutie a telefón ohluchol. Čo tým chcel povedať? To som zistil už o malú chvíľu.

O pár sekúnd sa mi ohlásil pilot ľahkého lietadla. Mal silný nemecký prízvuk, no znel úplne v poriadku. Doslovne mi povedal “VFR let zo Stuttgartu na vaše letisko” a vypýtal si inštrukcie na pristátie. Pochybnosti vo mne vzbudil až o niekoľko minút neskôr, keď približne päť míľ od letiska požiadal o vektorovanie a oznámil mi, že letisko nemá v dohľade.

Pre vás, ktorí ste sa s tým ešte nestretli, v priestore triedy D riadiaci nemôžu poskytovať vektorovanie VFR letom, aj keď majú radar k dispozícii. Hrozí totiž nebezpečenstvo, že príliš narušia pilotovu plánovanú navigáciu a odklonia ho od trasy až tak, že by sa mohol stratiť. Preto ma jeho požiadavka najprv prekvapila a zneistila. Bolo zvláštne, že v tak krásny deň s prakticky nekonečnou dohľadnosťou stále nevidel dráhu.

Čo však v takomto prípade spraviť môžeme je ponúknuť VHF zameriavanie, ako napríklad QDM, a tak pomôcť pilotovi nájsť tú správnu cestu. To som teda spravil, ale aj keď sa stále k letisku približoval, tvrdil, že ho nedokáže nájsť.

Po niekoľkých takýchto neúspešných pokusoch pomôcť mu uvidieť dráhu som to vzdal a zo dvakrát som ho inštruoval, aký kurz nastaviť. A to nakoniec zafungovalo. Vlastne, len približne…

  • TWR: “Dráha je na vašich 12 hodinách, priamo pred vami, vzdialenosť pol míle. Ohláste dráhu v dohľade.”
  • Pilot: “Ach áno, už ju vidím. Ale vidím len jednu.”

Trvalo mi pár sekúnd spamätať sa z jeho odpovede, ale rýchlo som zareagoval a vydal povolenie na pristátie, aby sme to už obaja mali za sebou. V Charleroi máme len jednu dráhu a bodka. Čo ho na tom tak prekvapilo?

Pilot priroloval na stojánku pre všeobecné letectvo a kolegovia sa mi zatiaľ uškŕňali, vraj som mu mal povedať, že druhá dráha je už vo výstavbe, nech chvíľu počká. Ale to najlepšie ešte len malo prísť.

Po zaparkovaní pilot vystúpil a poobzeral sa okolo seba. Potom naskočil naspäť do kabíny a prihlásil sa na frekvenciu s otázkou, ktorá ohromila celý náš ATC team:

  • “Ehhhm, veža, môžete potvrdiť, že toto je hlavné bruselské letisko?”

Konečne sme pochopili, prečo čakal, že uvidí viac ako jednu dráhu. Brusel ich má až o dve viac.

Ale tu náš príbeh samozrejme nekončí. Odpovedal som mu ::

  • Ja: “Negatív! Hlavné bruselské letisko je od nás 40 míľ na sever, nevideli ste ho na mape?
  • Pilot:” Prepáčte, žiadne mapy so sebou nemám”

Ehm. Vážne? Letíte pomaly štyri hodiny na miesto, ktoré očividne nepoznáte a nevezmete si žiadnu mapu?

Čo už. Po pár minútach debaty pilot stále trval na tom, že chce letieť do Bruselu (tentokrát toho skutočného …), tí ho ale odmietli prijať z dôvodu výkonnosti lietadla, takže sa jednoznačne rozhodol:

  • Pilot:” Ok tak keď nič, idem naspäť do Stuttgartu.”

Nakoniec teda sklamane vystúpil z lietadla, prišiel zaplatiť pristávací poplatok, natankoval a vyrazil späť domov bez toho, aby uvidel vytúžené “hlavné letisko v Bruseli”.

Všetkých nás toto nedorozumenie pobavilo, ale rád by som poukázal aj na niekoľko iných vecí. Prvá samozrejme je, že predtým, ako sa vydáte kamkoľvek letieť, nezabudnite na dôkladnú prípravu. Je veľa spôsobov, ako to spraviť. Moja rada znie: použite ich všetky. Pripravte si každú jednu vec, čo sa dá.

Sem pochopiteľne patrí nie len to, že si let pripravíte doma na mape, ale že si mapy vezmete aj so sebou do lietadla. A prečítajte si AIP! Ak by tak tento pán spravil, dozvedel by sa, že i keď existujú dve letiská s názvom Brusel, volací znak veže je úplne iný. A že hlavné letisko v Bruseli počas určitých hodín neprijíma VFR lety.

Ak potom napriek všetkým prípravám sa vám počas letu niečo nezdá, povedzte to. Vysvetlite riadiacemu alebo informačnému stredisku, aké máte pochybnosti. Na vyriešenie 99% týchto problémov nám stačí menej ako minúta. Urobte sami sebe láskavosť a využite všetky služby, ktoré vám ponúkame!

Dočítania o týždeň priatelia, dovtedy lietajte bezpečne a s prípravou! Správne pripravený let je zárukou príjemne strávených chvíľ vo vzduchu bez stresu.

Autor: AVIAtest.eu

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?