Bude nové letisko Berlín Brandenburg v prevádzke v roku 2020?

Informačné displeje zobrazujú simulované informácie o príletoch a odletoch. Tucty check-in prepážok zívajú prázdnotou. Stojace eskalátory a travelátory. Aj toto je obraz, ktorý sa naskytne návštevníkovi letiska Berlín Brandenburg (BER). Navonok pôsobí ako iné letiská v Európe – s jedným veľkým rozdielom – viac než sedem rokov po plánovanom otvorení je toto letisko stále prázdne. Žiadne lietadlo na approne či stojánke, žiaden cestujúci.

Priestor odbavovania cestujúcich, letisko Berlín Brandenburg (c) Reuters

Priestor odbavovania cestujúcich, letisko Berlín Brandenburg (c) Reuters

Nemecko a nemci sú známi svojou efektivitou a presnosťou, ale keď príde reč na najnovšie berlínske letisko, nemôžeme byť ďalej od pravdy. Vďaka niekoľkonásobne odkladanému spusteniu prevádzky a viac než trojnásobnému zvýšeniu nákladov na výstavbu je táto stavba zdrojom žartov a posmeškov.

Predpokladané náklady na výstavbu boli 2 miliardy EUR. Projektanti ale tento rok pripustili, že celkové náklady sa môžu vyšplhať až na 7,3 miliardy EUR. Samozrejme, toto číslo môže ešte narásť. Každý mesiac, čo letisko nie je v prevádzke stojí  nemalé financie.

Projektovanie nového letiska začalo krátko po páde Berlínskeho múru v roku 1989. V tom období bolo viac než zrejmé, že hlavné mesto spojeného Nemecka potrebuje nové moderné letisko s väčšou kapacitou ako letiská Tegel (bývalý Západný Berlín) a Schönefeld (bývalý Východný Berlín). Výstavba sa začala v roku 2006 s tým, že bolo už dopredu jasné, že po dostavaní nového letiska pôvodné letiská ukončia svoju činnosť.

FIDS na letisku Berlín Brandenburg (c) GettyImages

FIDS na letisku Berlín Brandenburg (c) GettyImages

Prvým náznakom, že niečo nie je v poriadku bolo, keď v roku 2010 došlo k posunu otvorenia z októbra 2011 na jún 2012. V priebehu roka 2012 mesto už plánovalo oficiálny otvárací ceremoniál za účasti kancelárky Angely Merkelovej, ale ani nie mesisac pred termínom inšpektori odhalili závažné nedostatky a otvorenie bolo presunuté na rok 2013.

Hlavným problémom boli požiarno-poplachové snímače a hlásiče. Pri podrobnejšom skúmaní stavby sa ale vyskytli ďalšie problémy – viac než 90 metrov nesprávne nainštalovných káblových trás, 4000 nesprávne číslovaných dvier, problémy s eskalátormi. Nedostatok priestorov na odbavovanie odlietajúcich cestujúcich mali podľa projektantov nahradiť dočasné prístrešky pred terminálom. To je len niekoľko problémov, ktoré sa objavili.

Železničný tunel pre letisko Berlín Brandenburg (c) Getty Images

Železničný tunel pre letisko Berlín Brandenburg (c) Getty Images

Čím viac sa posúvalo otvorenie, tým viac problémov inšpektori odhalili.

Mesačné náklady na fungovanie neotvoreného letiska sa vyšplhali až na 9 miliónov EUR. Denne sa na stavbe pohybuje 300 – 500 robotníkov.

Až komicky vyznieva informácia, že všetkých 750 monitorov na zobrazovanie informácií o príletoch a odletoch bolo tento rok potrebné vymeniť, pretože došlo k ich opotrebovaniu. Len táto operácia stála pol milióna EUR.

Ďalší v rade problémov bol napríklad problém s nemožnosťou po dobu niekoľko mesiacov vypnúť hlavné osvetlenie v termináli z dôvodu závady na ovládacom softvéri.
A na záver jedna kuriozita – každý týždeň je nutné z dôvodu ventilácie vypravovať prázdny vlak smerom na letisko.

Posledné odhady hovoria o otvorení letiska v októbri 2020. Manažment je presvedčený, že sa plánovaný termín podarí dodržať. Alebo?

Zdroj: Emily Schultheis, BBC.com

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

©2018 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Log in with your credentials

Forgot your details?