Cesta do kokpitu – časť 1. – PPL

Ako sa stať dopravným pilotom

 …alebo: Ako sa stať dopravným pilotom
O ceste, ktorú musíte prešliapať na to, aby ste sa dostali do vytúženého kokpitu.

PPL, brána do sveta letectva

Všetko sa začína Vaším rozhodnutím stať sa pilotom. Tomu väčšinou predchádza buď záľuba v letectve od malička, alebo aj dlhé úvahy čo s rozbehnutým životom. Ak toto Vaše rozhodnutie nijako neovplyvní prostredie v ktorom žijete, či už rodina alebo bližšie okolie, tak Vaše prvé kroky na ceste za leteckou kariérou, budú viesť do leteckej školy.

Škola to nemôže byť kadejaká. Musí poskytovať minimálne výcvik na získanie licencie PPL. Rôzne licencie na ultraľahké lietadlá Vám budú v tomto prípade k ničomu.

Vyšetrenie od hlavy po päty

Osvedčenie zdravotnej spôsobilosti

Osvedčenie zdravotnej spôsobilosti

Ak ste sa so školou dohodli na Vašom budúcom výcviku, môžete si byť istý, že sa o pár dní ocitnete u doktora. A to nie hocijakého, ale leteckého. Základom je totiž mať pevné zdravie, ktoré dotyčný doktor s radosťou preverí. Na výber budete mať dva typy prehliadky. Buď 1. alebo 2. triedu. Napriek tomu, že na zahájenie výcviku PPL Vám bude postačovať 2.trieda, odporúčame  urobiť si hneď na začiatku 1.triedu. Dôvodom je to, aby ste po čase neboli nemilo prekvapený, keď zistíte, že Váš zrak, alebo čokoľvek  iné, nespĺňa požiadavky na prvú triedu a Vy, sa s kariérou pilota musíte rozlúčiť napriek vynaloženému úsiliu a nemalým finančným prostriedkom.

Začíname s výcvikom

V prípade, že u doktora dopadlo všetko dobre neostáva nič iné iba zahájiť samotný výcvik. Ten pozostáva zo sto hodín teórie a minimálne 45 letových hodín. Každá škola má vlastné postupy. To znamená, že niekde začnete lietať takmer ihneď, inde až po poctivom odkrútení si teórie. Medzi tým si vybavujete buď s pomocou školy, alebo samostatne preukaz rádiofonistu. Na to aby ste boli jeho držiteľom musíte zložiť skúšku na telekomunikačnom úrade. V zásade to býva prvá skúška v realizácii sna o bielej košeli so žltými pásikmi na výložkách.

Samotné lietanie začína takzvaným oboznamovacím letom. Ten je určený na to, aby ste sa zoznámili s prostredím letiska, jeho okolím, ale aj so samotným lietadlom. V nasledujúcich úlohách sa budete učiť zatáčať, stúpať, klesať, komunikovať, vzlietať a pristávať. Po približne desiatich hodinách si Váš inštruktor povie, že ho to už s Vami nebaví a pustí Vás na Váš prvý sólový let. To všetko za predpokladu, že splníte požadovanú osnovu a sám inštruktor bude presvedčený o tom, že sa spolu s lietadlom vrátite v rovnakom stave ako ste odišli. Tu si neodpustím malú poznámku. Vašich prvých 15 minút takmer vždy býva o mnoho ťažších pre inštruktora na zemi, ako pre Vás samotného.

Po prvom sóle nasledujú samostatné lety, ktoré sú určené na to aby ste sa s lietadlom zblížili intímnejšie. Na to, aby ste prekonali prípadný prvotný strach a nadobudli tak potrebné sebavedomie. Všetko sa to deje pod dozorom inštruktora mrznúceho alebo potiaceho sa v blízkosti prahu dráhy s vysielačkou. To či sa potí, alebo mrzne nezávisí len na tom, aké je práve ročné obdobie….

Krížom-krážom, nie len po Slovensku

Pristátie

Pristátie

Pristátie

Pristátie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po tom čo sa naučíte „lietať“ prichádzajú na radu navigačné lety. Tie sa dajú naplánovať ľubovoľne podľa Vašich vlastných požiadaviek. To znamená, že trať môže viesť ponad Váš domov, Tatry, alebo pre gurmánov po letiskách s dobrými reštauráciami. Tu to po nejakom čase inštruktora opäť omrzí. Nieže by si rád s Vami nepolietal, ale je opäť čas na to, aby ste sa vo výcviku posunuli ďalej. Na radu tak prichádza Váš prvý samostatný navigačný let. Predchádza mu preskúšanie, na ktorom ak sa nestratíte, tak sa môžete vybrať na svoje prvé samostatné potulky krajinou. Aj v tomto prípade si to väčšinou viacej užívate vy ako za Vás zodpovedný inštruktor na zemi.

Prelet v blízkosti Tatier

Prelet v blízkosti Tatier

Koniec začiatku

Navigačnými letmi výcvik PPL končí. Čakajú Vás teoretické skúšky na dopravnom úrade. Tie si inak môžete ísť odklikať hneď ako Vám škola vystaví potvrdenie o ukončení teoretickej časti výcviku. To kľudne môže byť na začiatku výcviku, v jeho strede, alebo na konci. Záleží od okolností a hlavne od Vás, ako a kedy sa pripravíte na skúšky. Po ich úspešnom absolvovaní prichádza na radu skilltest. Je to let s examinátorom povereným leteckým úradom. Ten pozostáva z navigačného letu a letu v priestore letiska, kde si examinátor preverí to čo ste sa doteraz naučili. Ak aj tu budete úspešný, tak sa môžete tešiť na licenciu PPL s ktorou si budete môcť poletovať po Vašej ceste do kokpitu veľkého lietadla.

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?