Hasičský špeciál Boeing 747 SuperTanker

Hasenie požiarov je doména hasičských špeciálov na kolesách. Počas nedávnych požiarov v americkej Kalifornii bol ale použitý špeciál letecký. A to najväčší na svete – Boeing 747 SuperTanker. Tento upravený nákladný Boeing je schopný dopraviť až 74.200 litrov vody, peny, gelu či iného hasiva až na vzdialenosť 6.400 kilometrov. Majiteľom tohto lietadla je spoločnosť Global SuperTanker Services, LLC, ktorá celé know-how odkúpila od spoločnosti Evergreen Supertanker Services. Evergreen Supertanker Services začala s vývojom upravených Beoingov 747 už v roku 2002, keď došlo k dvom fatálnym nehodám hasiacich špesiálov Hercules C130 a PB4Y-2 Privateer. Upravený Being 747 bol prvý krát nasadený na hasičské práce v roku 2009 na požiare v provincii Cuenca v Španielsku. 29. augusta 2009 bol SuperTanker prvý krát nasadený pri požiaroch v Kalifornii. Zasahujúci Supertanker (registrácie N479EV) vznikol upravením Beingu 747-100, ktorý bol zaradený k Delta Airlines už v roku 1970.

N479EV Evergreen International Airlines (c) Ori79

N479EV Evergreen International Airlines (c) Ori79

Global SuperTanker Services po krachu spoločnosti Evergreen Supertanker Services odkúpila vnútorné vybavenie a zabudovala ho do modelu Boeing 747-400 registrácie N744ST.
Hasiaci systém umožňuje hasiť z výšky 120 – 240 metrov nad povrchom, pri rýchlosti 260 km/h. Plocha, ktorú vie tento špeciál pokropiť môže mať v prípade prerušovaného kropenia dĺžku až 5 kilometrov, pri šírke 45 metrov. Hasenie je prudko koordinované.
Pred lietadlom letí poväčšine Rockwell OV-10 Bronco, prípadne Beechcraft King Air. Ich úlohou je navigovať hasiace lietadlá a koordinovať tak hasenie. Lietadlá sú vo vzduchu niekoľko hodín a usmerňujú let. Pomáhajú presne určovať miesto hasenia a prípadne upozorňovať nízko letiace lietadlá pred prekážkami, ktoré by mohli ohroziť nízko letiace lietadlá. V prípade hasenia decembrových požiarov v oblasti Los Padres National Forrest sa vždy po vypustení hasaicej látky Boeing 747 SuperTanker vracal späť na zákaldňu v Sacramente, kde došlo k doplneniu paliva a vody. Po zastávke trvajúcej v priemere hodinu sa lietadlo vybralo na ďalšie hasenie. 8. decembra sa takto lietadlo “otočilo” až 3 krát.


Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?