katalyzátor -a m.: látka, ktorá sa zúčastňuje na chemickej reakcii, ovplyvňuje jej rýchlosť, ale sama sa pritom nemení, ALEBO kto podnecuje, urýchľuje istý proces v spoločnosti
Priatelia,
Ako som vám minule sľúbil, dnes si povieme niečo o službe, ktorá tu je vždy pre vás, hoci ju mnohí nevyužívate: Letová informačná služba.
Jedného pekného dňa sa pár priateľov rozhodlo vydať sa na veľký výlet naprieč Európou. Pilot si prenajal lietadlo, pripravil všetko potrebné na let a úspešne vyrazili z malého neriadeného letiska v Belgicku na prvý úsek výletu, ktorý, ako dúfali, ich privedie do Norimbergu v juhovýchodnom Nemecku.
Verím, že už ste mali niekedy možnosť zaletieť si takýto dlhý prelet a ak nie, že sa vám to čoskoro podarí. Lety do nových destinácií sú veľmi príjemný, zaujímavým a efektívnym spôsobom, ako sa naučiť o lietaní niečo nové, či už sú to nové postupy, iná komunikácia, alebo lietanie v neznámom prostredí.
V tomto prípade, ako by to mal každý dobrý pilot spraviť, aj náš pilot si dôkladne overil počasie na trase, zatelefonoval na meteorologický brífing a bol uistený, že po celej trase je vhodné počasie na plánovaný let.
A tak letia (veľmi) priemernou rýchlosťou na svojom Piper Archer. Do Bavorska je to 313 míľ, čo im bude trvať dobré tri hodiny.
Prvé pochybnosti nastali pri prelete CTR Kolína nad Rýnom. Sľubované dobré počasie sa na pilotov vkus začalo trochu kaziť. Stále bolo ale VMC, takže o diverte neuvažoval. Zatiaľ.
Skutočný problem sa ale objavil približne o hodinu neskôr východne od Frankfurtu. Terén stúpal a oblaky pomaly ale isto klesali nižšie a nižšie.
Až po okamih, kedy už nebolo návratu. Hoci bol pilot opatrný, neúmyselne vletel do mraku. VMC podmienky boli v nenávratne a záťaž v kokpite sa v sekunde zmenila z bežnej na čistú paniku. Všetko bolo treba vykonať naraz – udržať lietadlo vodorovne, vyletieť z oblaku, držať si odstup od terénu, nájsť otvorené záložné letisko, ktoré bolo otvorené, malo vhodnú dráhu, palivo a ešte stále aj vizuálne podmienky pre let.
Pilot sa začal otáčať o 180 stupňov, keď tu zrazu približne po 45 stupňoch ožilo radio.
EDDG FIC: “OOABC, vidím, že sa otáčate, máte nejaký problém?”
No áno, majú. A je im jasné, že im volajú s dobrým úmyslom, ale práve v tomto momente to spôsobí len väčšiu záťaž. Pilot sa musí venovať riadeniu, na odpoveď skutočne teraz nemá čas.
Našťastie má pasažier na pravom sedadle rádio licenciu a keď ho pilot požiada, aby odpovedal, nemá s tým najmenší problém.
Zvyšok konverzácie prebehne štandardne a ukáže sa, že FIC vie byť skutočne extrémne nápomocný. Odporučia vhodné záložné letisko, pomôžu s navigáciou k nemu, a dokonca tam zatelefonujú, aby sa uistili, že je otvorené a má vhodné podmienky na prijatie nečakaného príletu.
Po pár minútach, sú priatelia bezpečne na zemi, stálo ich to len menšiu paniku a hodnotné ponaučenie. Koniec dobrý, všetko dobré.
Rád by som tu zdôraznil dve veci.
V prvom rade, FIC (hoci to tak na prvý pohľad nemuselo vyzerať), bol mimoriadne užitočný a nápomocný. Jedinou správou dokázali zmierniť a vyriešiť katastrofálne vyzerajúcu situáciu. Stačilo pár minút a vďaka ich pomoci bolo zrazu všetko v poriadku.
Po druhé, a čo je dôležitejšie, mali by sme si uvedomiť, že hoci väčšina lietadiel všeobecného letectva a dokonca aj niektoré väčšie lietadlá patria do kategórie jednopilotnej prevádzky, občas je to skutočne práca pre dvoch. Let sa môže náhle skomplikovať bez ohľadu na vaše skúsenosti. Ak s vami letí niekto, kto dokáže čítať mapy a nebojí sa odpovedať riadiacemu, zrazu to pre vás môže byť obrovská výhoda.
Ak by som vám mal dať len jednu radu – ak sa kedykoľvek ocitnete v podobnej situácii a bez pomoci šikovného pasažiera, spravte jedno. Povedzte riadiacemu “Čakajte”, v prvom rade vyriešte akútny problém, vráťte sa k rádiu a požiadajte o pomoc. Verte, niekedy ani len netušíte, čo všetko pre vás Letové informačné stredisko dokáže spraviť.
Príjemné lietanie a nabudúce dočítania!
Autor: AVIAtest.eu