Kto ťahá lietadlá? Napríklad Schopf.

Goldhofer ST3 - towbarless tug

Určite ste zaregistrovali promo video Porsche, kde Porsche Cayenne S Diesel ťahá 285 tonový Airbus A380.

Nie je to prvé video o ťahaní lietadiel osobným autom. Už pred pár rokmi britská relácia Fifth Gear venujúca sa automobilizmu a motorizmu predviedla možnosti Volkswagenu Touareg. Ten po úprave prevodovky, pneumatík a pridaní balastnej záťaže odtiahol 155 tonový Boeing 747 (v “špeciálnej filmárskej úprave”).

To je síce pekné, ale v skutočnosti si na SUVčka ťahajúce lietadlá po approne budeme musieť ešte chvíľku počkať. Do tej doby sa budeme musieť spoľahnúť na celú plejádu pomocných ťažných a tlačných zariadení.

Jedným z popredných výrobcov ťahačov lietadiel je nemecká spoločnosť Goldhofer. Prvá zmienka o tejto spoločnosti pochádza z roku 1705, ale reálny letecký ťahač uviedla firma na trh až v roku 1987. V roku 2013 sa firma spojila s firmou Schopf, ktorá bola popredným výrobcom v oblasti letiskovej techniky. Týmto krokom došlo k výraznému rozšíreniu portfólia, ktorá teraz pokrýva ťahače s tyčou, beztyčové ťahače (towbarless), ťahače cargo vozíkov a pomocných transportných podporných konštrukcií.

Základným typom ťahačov sú ťahače s ťažnou tyčou.

Schopf F59

Najmenší typ F59 s hmotnosťou 5 ton (pri použití balastných záťaží až 7 ton) a pohonom na všetky 4 kolesá dokáže presúvať lietadlá do maximálnej hmotnosti 50 ton, ako napríklad Boeing 717, Embraer 135 až po Fokkre 50/70.

Schopf F59 (c)Goldhofer/Schopf

Schopf F59 (c)Goldhofer/Schopf

Schopf F110/110e

Zlatou strednou cestou je model F110/110e, ktorý pri hmotnosti 10 ton (pri použití balastnej záťaže 18 ton) dokáže pohodlne odtiahnuť lietadlá do hmostnosti až 240 ton – čiže najčastejšie používané lietadlá. Jedná sa napríklad o Boeing 737, Boeing 757, Airbus A320 family, Airbus A300 a Airbus A310. Ťahač je vyrábaný aj v elektrickej verzii, ktorý ponúka kontinuálny výkon 60kW. Zaujímavosťou je, že táto modelová rada ponúka možnosť ovládania všetkých 4 kolies, čo výrazne prispieva k zvýšenej manévrovacej schopnosti.

Ťahač Schopf F110 (c)Goldhofer/Schopf

Ťahač Schopf F110 (c)Goldhofer/Schopf

Schopf F396

Vlajkovou loďou ťahačou s tyčou je model F396. Ten hravo zvládne ťahať lietadlá do hmostnosti 600ton, čiže lietadlá typu Airbus A380, resp Antonov A225. Tento 46 tonový ťahač je vyrábaný v troch verziách.
Verzia E je ekonomická verzia, určená pre malé a stredne veľké letiská, kde sú lietadlá presúvané na malé vzdialenosti prípadne iba vytláčané zo stojánok.
Prostrená verzia s označením C si nájde svoje miesto na každom letisku, kde sa kladie dôraz na efektivitu.
Najvyššou verziou je F396P. Táto verzia umožňuje presúvať najväčšie lietadlá aj na väčšie vzdialenosti, preto si nájde uplatnenie pri presune lietadiel zo vzdialených stojánok, prípadne z hangárov k terminálom.

Ťahač Schopf F396 (c)Goldhofer/Schopf

Ťahač Schopf F396 (c)Goldhofer/Schopf


©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?