Kunovický prototyp L-610

Súčasná situácia na letisku v Kunoviciach s výrobcom lietadiel L-410 Turbolet, spoločnosťou Aircraft Industries, je turbolentná. Avšak zdá sa, že výroba Turboletov sa postupne stabilizuje. Situácií napomáha aj fakt, že proces európskej certifikácie L-410NG sa blíži ku koncu, pričom fabrika predpokladá začiatok sériovej výroby behom tohto roka 2017.

Kunovické hangáre však okrem súčasnej výroby ukrývajú aj niekoľko historických skvostov. Medzi takéto historické skvosty možno zaradiť aj priameho konkurenta západného typu ATR-42. Z dielne českých konštruktérov totiž v minulom storočí vznikol projekt L-610, ktorý mal byť väčší brat súčasne stále vyrábaného typu L-410. Koncept L-610 bol postavený na celkovej kapacite 40 sedadiel, maximálne vzletovej hmotnosti 14 500kg a mal byť poháňaný dvomi turbovrtuľovými motormi Walter M602, resp. motormi General Electric CT7-9D. Zaujímavosťou typu je jeho pomerne výrazný sklon a vysoké hlavné podvozkové nohy, ktoré boli navrhnuté na prevádzku aj z nespevnených vzletových a pristávacích dráh na letiskách vo vtedajších sovietskych krajinách. Vyrobených bolo niekoľko prototypov, ktoré slúžili nielen na statické a pevnostné skúšky, ale aj na praktické letové skúšky typu.

Prvý vzlet prototypu L-610 sa uskutočnil 28.12. 1988, pričom v rámci vývoja a propagácie bol niekoľkokrát predstavený aj na prestížnom aerosalóne v Paríži. Vývoj lietadla pokračovať postupne ďalej, avšak nakoniec bol zastavený. Posledný let modifikovaného L-610G sa uskutočnil dňa 24.06. 2000 medzi letiskami Miami-Tamiami – Albany (KTMB-KABY).

V útrobách kunovického hangáru sa ukrýva prototyp L-610G, bývalej registrácie OK-136 a súčasnej registrácie OK-XZA, ktorého prvý vzlet sa uskutočnil dňa 18.12. 1992 a posledný vzlet presne po piatich rokoch dňa 18.12. 1997.

MF

L-610G prototype OK-XZA

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?