Lietanie v G-čku.

Vážení fanúšikovia lietania, prinášame Vám krátky článok od Peťa Nemsilu, ktorý pracuje na stanovišti FIC.

Tento článok nemá za cieľ informovať Vás o všetkom čo sa točí okolo športového a rekreačného lietania v neriadenom vzdušnom priestore, ale chce Vám ponúknuť odpovede na niektoré otázky, ktoré môžu pri lietaní v tomto priestore vzniknúť.

Medzi najčastejšími otázkami zo strany pilotov všeobecného letectva nájdeme:

  1. Lietať s podaným letovým plánom alebo radšej bez plánu?
  2. Aké sú výhody nadväzovania spojenia s Bratislava Info v priestore triedy G?
  3. Oplatí sa zapínať odpovedač, keď neplánujem vstup do riadeného priestoru?

Skúsme si teraz k týmto otázkam niečo napísať.

  1. Piloti si musia pri otázke podávania letového plánu rozmyslieť, aké služby chcú zo strany ATS prijímať. Existuje totiž menší rozdiel v poskytovaní pohotovostnej služby v závislosti od toho, či sa jedná o let s FPL alebo bez FPL. Letom bez letového plánu sa pohotovostná služba poskytuje iba v prípade, ak pilot na frekvencii ohlási stav núdze alebo stanovišťu ATS iným spôsobom oznámi, že poskytnutie tejto služby vyžaduje alebo potrebuje. Avšak pri letoch s podaným letovým plánom sa pohotovostná služba poskytuje akoby „v plnom rozsahu“. Týmto letom sa poskytuje pohotovostná služba na základe hlásenia o odlete a to znamená, že stanovište ATS tzv. „stráži pristátie“ alebo inými slovami, čaká na ukončenie letového plánu zo strany pilota. Ak informácia o pristátí alebo o ukončení FPL nie je stanovišťu ATS doručená, nasleduje aktivovanie pátracej a záchrannej akcie v súlade s predpisom L11.

Takže je to na zvážení samotných pilotov. Možnosti lietania bez FPL sa stále rozširujú a lietať bez FPL sa dá už aj do zahraničia (ČR, PL, vetroňmi do AT), čo je veľmi pozitívne a podčiarkuje to tú slobodu a voľnosť lietania v G-čku. Na druhú stranu si treba premyslieť, či by v určitých chvíľach nebol let s FPL výhodnejší. Napríklad, ak sa jedná o let na dlhú vzdialenosť, ak nemáte nikoho, kto by Vás čakal na letisku pristátia alebo ak plánujete na trati vstupovať do riadených priestorov.

  1. Ako som už spomínal, neriadený priestor sa v porovnaní s tým riadeným vyznačuje určitou slobodou v lietaní a k tomu patrí aj legitímna možnosť lietať v tomto priestore bez stáleho obojsmerného spojenia. Ja osobne však pilotom odporúčam aspoň monitorovanie frekvencie Bratislava Info (124,3 MHz) za účelom zvýšenia prehľadu o vzdušnej situácii. Monitorovanie alebo nadviazanie obojsmerného spojenia s Bratislava Info Vám umožní získavať dôležité informácie, ako napríklad informácie o aktivovaných vojenských priestoroch, informácie o počasí alebo informácie o rôznych súťažiach a okolitej prevádzke. V neposlednom rade Vám vie stanovište Bratislava FIC poskytnúť pomoc pri riešení núdzovej situácie.

 

  1. Fakt je ten, že lety VFR v neriadenom vzdušnom priestore nemusia byť vybavené odpovedačom SSR. Pokiaľ však máte lietadlo vybavené odpovedačom, odporúčam Vám, aby ste ho počas letu zapínali. Je to v záujme  Vašej bezpečnosti, nakoľko Vás takto môžeme vidieť na radarovej obrazovke a pomôcť Vám napríklad pri riešení straty orientácie alebo iných núdzových situáciách. Samozrejme pri tejto problematike treba brať do úvahy aj to, že radarové pokrytie v neriadenom priestore nie je 100%, takže napríklad nízky let v hornatom teréne nemusíme vidieť aj keď je odpovedač zapnutý. Každopádne, medzi výhody lietania so zapnutým odpovedačom by som zaradil aj to, že sa stávate ľahšie viditeľný pre ostatné lietadlá, ktoré sú vybavené stále viac rozšírenými systémami TCAS.
© Airliners.sk

© Airliners.sk

Na záver by som Vám chcel predstaviť ešte niekoľko tipov na lepšiu spoluprácu so stanovišťom Bratislava INFO:

  • Nadväzovanie spojenia: Po prvom nadviazaní spojenia s Bratislava Info a vyzvaní „dávajte / vysielajte / go ahead“ vždy ohláste základné informácie o Vašom lete. To znamená: volací znak, typ lietadla, letisko odletu, letisko pristátia, polohu, výšku a približnú trať letu. Zároveň by som chcel pilotov požiadať, aby takéto kompletné hlásenie používali naozaj iba po prvom prihlásení. Najmä začínajúcim pilotom sa stáva, že pri opakovaných prihláseniach (napr. po preletení ATZ) nám dávajú znova celé hlásenie a zahlcujú takto zbytočne frekvenciu. V tomto prípade úplne stačí: volací znak, poloha, výška a ďalší bod na trati. Pilotov by som chcel ešte poprosiť, ak je to možne, aby ohlasovali svoju polohu skôr vzhľadom k väčším obciam, letiskám, IFR bodom alebo rádionavigačným zariadeniam.
  • Informácie o prevádzke: Bratislava Info v rámci poskytovania letovej informačnej služby poskytuje pilotom aj informácie o známej prevádzke. Prosím nezamieňajte si to so službou riadenia a zaisťovaním rozstupov. Pravidlá a charakter lietania v neriadenom vzdušnom priestore nám neumožňuje za každých okolností informovať Vás o okolitej prevádzke. Prekážkou je slabé radarové pokrytie a možnosť lietať v G-čku bez spojenia alebo bez odpovedača. To znamená, že priestor v ktorom letíte je plný prevádzky o ktorej nikto nič nevie a preto všetkým pilotom dôrazne odporúčam, aby mali stále oči na stopkách a nepretržite sledovali situáciu okolo seba. Počet lietadiel v neriadenom priestore stále stúpa a preto si treba dávať neustále pozor a udržiavať si prehľad o vzdušnej situácií, napríklad aj monitorovaním našej frekvencie – 124,3.

 

  • Nebáť sa zavolať o pomoc: Nikdy sa nebojte ozvať sa na Bratislava Info s akoukoľvek požiadavkou o pomoc. Napríklad pri strate orientácie, pri technických problémoch alebo pri iných zvláštnych prípadoch za letu. Najhoršia vec, akú môžete urobiť je zatĺkanie alebo klamanie ohľadom nejakého problému. Vždy je lepšie isť hneď s pravdou von. V takom prípade Vám vieme ihneď poskytnúť čo najlepšie informácie a pomôcť Vám tak znížiť Vašu vlastnú záťaž pri riešení núdzovej situácie.

 

  • AFIL: Alebo inými slovami letový plán podávaný za letu. Vždy ak je to možné podávajte si letové plány pred letom a AFIL využívajte iba ako najkrajnejšiu možnosť – napr. pri prudkom zhoršení MET podmienok u nutnosti prejsť na let IFR alebo ak z dôvodu neočakávaných okolností nestíhate pristáť do súmraku. Podávanie FPL za letu ohromným spôsobom zahlcuje frekvenciu a najmä v letnom období, kedy je prevádzky najviac, to môže byť veľký problém. Takže ešte raz odporúčam, aby ste si radšej podávali FPL v pokoji pred letom na CARO – napríklad prostredníctvom systému IBAF.

 

To je z mojej strany všetko. Teším sa na spoluprácu na „rádiu“ a všetkým pilotom prajem veľa krásnych zážitkov pri lietaní v roku 2018.

 

LETU ZDAR!

 

(P. Nemsila – FIC)

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?