Minulosť, sučasnosť a budúcnosť OM-BYL

Hlavnou úlohou Leteckého útvaru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (LÚ MV) je najmä preprava ústavných činiteľov. Využíva na to služby ako vrtuľníkov, tak aj lietadiel.

Po rozdelení ČSFR sa na Slovensko dostali dve lietadlá Jak-40 (OM-BYE, OM-BYL) a jeden Tupolev Tu-154M (OM-BYO).

 

Jak-40 OM-BYL štartuje z dráhy 04 v Bratislave © Airliners.sk

 

Najstarším lietadlom vo flotile bol Jak-40 registrácie OM-BYE a jeho brat OM-BYL bol o päť rokov mladší.

 

Jak-40 OM-BYL v Bratislave © Airliners.sk

 

Jak-40 je sovietske lietadlo (prvý prototyp vzlietol 21.10.1966) určené na krátke vzdialenosti a prepravu menšieho počtu pasažierov. Bola to v tej dobe náhrada za lietadlá Iljušin Il-12 a Il-14. Poháňané je dvojprúdovými motormi Ivčenko AI-25 s ťahom 14,7 kN a spotrebou 1 000kg/h.

 

Jak-40 OM-BYL © Airliners.sk

 

OM-BYL – lietadlo (s výrobným číslom 9940560) bolo vyrobené 13.12.1979 a o desať dní neskôr  zaradené do služby. Počas svojho pôsobenia u LÚ MV nalietalo spolu 6 722 hodín a uskutočnilo 7 409 pristátí.

S kapacitou 17 pasažierov mal dolet 2 500 km a na jeho palube sa objavili napr. japonský princ Fumihito Akišino, či exprezident Schuster pri prevoze do nemocnice v Rakúsku.

 

Posledný štart OM-BYL 31.5.2017 z Bratislavy © Airliners.sk

 

22.7.2011 absolvoval „Jacek“ svoj najdlhší let. Odlet bol z Dublinu (EIDW) do Bratislava (LZIB). Samotný let trval 4 hodiny a 20 minút a OM-BYL preletel vzdialenosť 2 020 km.

Avšak jeho najdlhší „trip“ meral 6 690 km na trase BratislavaAnkaraBagdadAnkaraBratislava.

 

Bratislava – Ankara – Bagdad © www.gcmap.com

 

 

Jak-40 OM-BYL pri západe slnka © Airliners.sk

 

V súčasnosti je OM-BYL už na leteckom dôchodku. 31. mája 2017 preletel do Žiliny pod velením kapitána Viliama Polnišera, kde je vystavený pri riadiacej veži.

Na dráhu žilinského letiska dosadol Jak o 12:44 a miestni požiarnici vytvorili aj vodnú bránu, ako rozlúčku po poslednom lete.

 

OM-BYL na letisku v Žiline © Airliners.sk

 

Jak-40 patrí Žilinskej univerzite, ktorá ho plánuje využívať ako učebnú pomôcku pre svojich študentov.

Letisková spoločnosť Žilina a.s. plánuje práve v spolupráci so Žilinskou univerzitou poskytnúť možnosť verejnosti sa niekedy pozrieť aj do interiéru lietadla (exkurzie, DoD a pod.).

 

 

Jak-40 OM-BYL na letisku v Žiline © Airliners.sk

 

Letisko z vtáčej perspektívy © Letisková spoločnosť Žilina

 

Výkonný riaditeľ Letiskovej spoločnosti Žilina, a.s. Ing. Ronald Wilczek, sám absolvent Žilinskej univerzity, informoval naše občianske združenie Airliners.sk o plánoch žilinského letiska s OM-BYL:

 

Letisková spoločnosť Žilina a.s. v spolupráci so Žilinskou univerzitou plánuje program exkurzí letiska Žilina. Program bude určený najmä pre žiakov základných a stredných škol, avšak pri veľkom záujme budeme uvažovať aj o sprístupneniu pre širokú verejnosť. Exkurzie budú zamerané na prehliadku terminálu letiska Žilina, leteckej techniky, lietalového a simulatorového parku Leteckého vzdelaváceho a výcvikového centra ŽUŽ a ako čerešnička na torte aj vnútro už spominaného vládneho špeciálu. Letisková spoločnosť Žilina má dohodu so Žilinskou univerzitou o možnostiach využívania tohoto lietadla a má v pláne priblížiť civilné letectvo širšiemu okruhu obyvateľov. Nové predstavenstvo a ja chceme ukázať fungovanie žilinského letiska aj laickej verejnosti v regióne, ako aj rozličným subjektom v okolí, čo následne môže vytvoriť aj predpoklady na zlepšenie a rozšírenie prevádzky z nášho letiska.

 

Pohľad na dráhu 06 © Letisková spoločnosť Žilina

 

_ _ _ _ _

Veríme, že rozbehnutá spolupráca všetkých strán (Letisková spoločnosť Žilina, Airliners.sk, Žilinská univerzita a iných firiem a spoločností) je len začiatok, ktorý pomôže naštartovať život na letisku v Dolno Hričove.

_ _ _ _ _

 

www.letisko.sk

www.airliners.sk

www.uniza.sk

 

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?