Letecká šou v Singapure
Niekoľkodňová udalosť prebiehajúca v dňoch 15. – 18. februára sa niesla v duchu udržateľnosti životného prostredia a uzatvárania dohôd o strategických partnerstvách. Leteckej prehliadky sa zúčastnilo približne 13 tisíc návštevníkov z viac ako 39 krajín sveta, reprezentujúc viac ako 70% top 20 globálnych spoločností z leteckého priemyslu. Singapurská letecká šou sa samozrejme nezaobišla bez nových objednávok, ktorým sa budeme venovať v ďalšom odseku.
Nákupy v aerolinkách
Týždeň v duchu singapurskej leteckej šou bol bohatý na správy o nových objednávkach. Spomenieme ich niekoľko:
Airbus sa dočkal celkovo 48 objednávok lietadiel. Jednou z nich bola finalizácia nákupnej zmluvy na sedem nákladných lietadiel A350F domácou aerolinkou Singapore Airlines s opciou na ďalších päť kusov.
Aerolinka si zároveň dodatočne objednala 22 motorov GE9X pre ich flotilu 777-9 v hodnote 2,8 miliárd vrátane dvanásťročnej zmluvy na údržbu. Objednávka je dodatočnou objednávkou ku už existujúcej z roku 2017, kedy sa aerolinka zaviazala k nákupu 40 motorov k ich opcii na 31 lietadiel typu 777-9. Singapore Airlines by sa zároveň mali stať prvou leteckou spoločnosťou v rámci ázijsko-pacifického regiónu, ktorá bude mať v prevádzke novú generáciu 777X.
Etihad Airways podpísali vyhlásenie o úmysle na kúpu siedmich A350F ku už existujúcej flotile piatich A350-1000 vo verzii osobnej prepravy.
Western Global Airlines sa s výrobcom Boeing dohodli na nákupe dvoch 777 v nákladnej verzii. Aerolinka momentálne prevádzkuje 21 lietadiel typov 747-400 a MD-11, všetko v nákladnej verzii.
Austrálski Microflite a HeliSpirit si objednali 90 eVTOL lietadiel typu UAM od Eve Air Mobility a AirAsia podpísala nezáväzné memorandum o porozumení na lízing najmenej sto kusov VX3 eVTOL lietadiel od Avolonu.
JetBlue podpísali objednávku na ďalších 30 kusov typu A220-300, čím zvýšili svoju celkovú objednávku na sto kusov. Nízkonákladovka začala prevádzkovať typ v apríli 2021 a momentálny stav A220 v ich flotile je osem kusov v 140-miestnej konfigurácii.
Spolupráca ANA a Joby Aviation
Obe spoločnosti skúmajú možnosti poskytovania vzdušnej zdieľanej jazdy pre japonské mestá a komunity, keďže Joby vyvíja elektrické pätmiestne eVTOL lietadlo s doletom 150 míľ (241 km) a rýchlosťou 321 km/h. Uvažovaný druh prevádzky by mohol výrazne skrátiť čas dochádzania; ako príklad sa uvádza 50 kilometrov dlhá cesta medzi letiskom Kansai International a stanicou v Osake, kde by let mohol trvať 15 minút v porovnaní s hodinovou cestou autom.
Startup v Austrálii
Nová letecká spoločnosť z názvom Bonza oznámila spustenie ich siete destinácií s plánovaným započatím prevádzky v polovici tohto roku. Aerolinka označujúca sa ako nízkonákladová plánuje 25 liniek v rámci 16 destinácií. Väčšina z nich bude prevádzkovaná z dvoch báz v Melbourne a Sunshine Coast s počiatočným počtom piatich Boeingov 737 MAX. Spustenie predaja leteniek sa očakáva v priebehu nasledujúcich dvoch mesiacov, a to v závislosti od priebehu získavania povolení od regulátora.
Búrka Eunice
Volá sa Big Jet TV a virálne osudovým sa mu stalo živé vysielanie pristátí lietadiel na londýnskom Heathrowe práve počas búrky Eunice. Jeho vysielanie spolu s trefnými komentármi obletelo svet a dominovalo príspevkami na Twitteri.
Búrka Eunice, ktorá sa prehnala západom a severom Európy tesne pred víkendom, narobila značné škody a zapríčinila odklon mnohých letov. Len vo Veľkej Británii bolo zrušených 436 letov (na základe údajov spoločnosti Cirium), a to predovšetkým na Heathrowe, London City a v Manchestri.
Historické okienko
19. februára 1982 sa uskutočnil prvý let typu 757. Prototyp s registráciou N757A vzlietol z Paine Field o týždeň skôr než bolo pôvodne plánované a do prevádzky bol nasadený o rok neskôr. Z ikonického typu, akým 757 rozhodne je, bolo vyrobených celkom 1049 kusov.
17. februára 2007 sa posádke SkyEurope podarilo vytvoriť rekord v najdlhšom prelete na NGčku, ktorý sa udial počas dodávacieho letu zo Seattlu do Bratislavy. Pripomenuli sme si ho článkom, ktorý si môžete prečítať tu.
16. február 2019 sa viaže s kolapsom britskej regionálnej aerolinky flybmi. Aerolinka so 17 lietadlami v deň kolapsu a viacerými bázami vo Veľkej Británii fungovala od roku 1987.
Odfotili sme
A nezabudnite, aj tento rok môžete podporiť fungovanie nášho občianskeho združenia 2% z svojich daní. Viac nájdete v návode.
Tags: nedeľník