Nedeľník 11/2021

Antonov AN124-100

Zlúčenie lízingoviek

Kríza spôsobená pandémiou sa dotkla aj lízingoviek. Dvaja najväčší hráči na trhu – AerCap a GECAS – oznámili správu o vzájomnom zlúčení. Znamená to presunutie vyše 2600 lietadiel pod “jednu” strechu. Pre porovnanie, tretí najväčší poskytovateľ Avolon vlastní 856 kusov.. AerCap prevezme 100% GECASu s tým, že General Electrics by mali vlastniť 46% a budú mať právo nominácie dvoch riaditeľov do výkonnej rady AerCapu. Celý prevod je podmienený viacerými krokmi, vrátane odsúhlasenia prevodu akcionármi, a mal by byť finalizovaný v poslednom štvrťroku.

Boeing 777-36N(ER) OE-ILS @LERL

ČSA v problémoch

Reštrukturalizačný proces Českých aerolínií pokračuje. Mestský súd v Prahe poslal aerolinku na jej vlastný návrh do úpadku. Spoločnosť Inskol, ktorá sa stala správcom v procese, spravuje dlh o výške 1,8 miliardy českých korún – z ktorých cca 800 miliónov činí dlh dodávateľom a okolo jednej miliardy cestujúcim, predovšetkým kvôli neuskutočneným letom. ČSA obhajuje zachovanie prevádzky počas ozdravného procesu, a to nielen pre zachovanie značky, ale takisto z dôvodu generovania tržieb. V prípade úspechu a v závislosti od vývoja cestovných obmedzení plánuje ČSA zachovať linky do Paríža, Amsterdamu, Moskvy a Kyjeva, ktoré považuje za najvýznamnejšie.

IMG_5804

PRAGUSA.ONE

Zaujímavý koncept s názvom PRAGUSA.ONE by mal prepojiť českú metropolu ďalekým svetom. Názov aerolinky pochádza z kombinácie názvov miest – Praha a Ragusa, čo je historické pomenovanie Dubrovníku. Start up ráta nasadením lietadiel typu A330 a A350 na linkách do New Yorku, Los Angeles, Johannesburgu, Pekingu, Tokia, či Singapuru. Podľa všetkého to vyzerá, že destinácie sa budú nalietavať z dvoch domovských báz – v Dubrovníku a v Prahe. Ak by ste hľadali priamy let medzi Prahou a Dubrovníkom, žiaľ, sklameme vás. Bude možný len cez nalietavané destinácie. Dobrou správou je, že konfigurácie plánovaných štyroch lietadiel by mali byť v čisto premium economy.

(c)PRAGUSA.ONE

(c)PRAGUSA.ONE

(c)PRAGUSA.ONE

(c)PRAGUSA.ONE

Nákladná verzia A350?

Airbus sa pohráva s možnosťou nákladnej verzie typu A350, súdiac podľa dopytu na trhu a silných objednávok “freighterov ” u konkurenčného Boeingu. Vývoju by mal predchádzať prieskum trhu, vrátane oslovovania a zisťovania potencionálneho záujmu zákazníkov.

9M-MAC Malaysia Airlines Airbus A350-941

Prvý let Falconu 6X

Týždeň číslo desať roku 2021 si bude pamätať prvý let očakávaného Falconu 6X. Lietadlo pod označením F-WSIX vzlietlo dňa 5. marca z domovského Merignacu. Počas testovacieho letu sa vyskúšali letové vlastnosti typu, odozva motorov PW812D, ako aj správanie sa kľúčových systémov lietadla. Let bol venovaný na počesť Oliviera Dassaulta, ktorý tragicky zahynul počas havárie vrtuľníku uplynulú nedeľu. Prvé dodávky typu s doletom 5500 námorných míľ sú predpokladané ešte pred koncom tohto roku.

Dassault Falcon 6X F-WSIX

MAX a jeho návrat do prevádzky

Icelandair sa stal tretím európskym prevádzkovateľom, ktorý navrátil ich MAXy na oblohu. TF-ICN na jeho prvom lete pod označením FI204 / ICE204 smerovalo z Keflaviku do dánskej Kodane.

Icelandair Boeing 737-8 MAX TF-ICN
Podobné správy ohlásili z flydubai. Aerolinka uskutočnila prvý certifikačný let na ich MAXe s registračkou A6-FMG. Stalo sa tak hneď v pondelok. Ďalší MAX, A6-FMH, by mal svoj certifikačný let uskutočniť 15. marca.

FlyDubai Boeing 737-8 Max A6-FMG cn 60976/7125 Year of Zayed
Americký Southwest Airlines uskutočnil prvý komerčný let na MAXe dňa 11.marca. Zároveň sa črtá mega objednávka MAXov spoločnosťou Southwest Airlines. Tá by sa mala týkať objednávky 130 kusov typu MAX 7 s opciou na ďalších 170 lietadiel.

Uzemnenie A380

Zatiaľ čo v Toulouse prebiehajú letové skúšky poslednej A380 určenej pre Emirates, spoločnosť Etihad sa pridá k aerolinkám, ktoré v dôsledku vplyvov pandémie a zníženia dopytu po lietaní uzemnia ich flotilu A380. CEO spoločnosti sa vyjadril, že “pravdepodobne už opäť neuvidíme typ v prevádzke Etihadu”.

Etihad Airways | Airbus A380-800 | A6-APD | Dubai Airshow 2015 | DWC

Belavia v špeciálnom nátere

Druhý Embraer E195-E2 pre leteckú spoločnosť Belavia – Belarusian Airlines sa môže pochváliť špeciálnou livery, ktorá pripomína 25-te výročie existencie spoločnosti. EW-553PO bolo Belavii dodané v priebehu tohto týždňa.

Čo sme odfotili tento týždeň

Spoločnosť Condor nás hneď v pondelok ráno potešila príletom D-ABOU z Punta Cany, lietadlom v drese novej livery spoločnosti.

D-ABUO Condor Boeing 767-3Q8(ER)(WL)
Trochu netradičný návštevník – EC-KHM, Airbus A319-111 spoločnosti Iberia, sa tiež ukázal na bratislavskom letisku v priebehu tohto týždňa.

EC-KHM Iberia Airbus A319-111
V Poprade sa pre zmenu ukázal EW-484TI, Antonov An-12BK spoločnosti Rubystar.

EW-484TI Antonov An-12BK Rubystar
A cez víkend do Bratislavy zavítal An 124-100 Ruslan Antonov Design Bureau.

Antonov AN124-100

Antonov AN124-100

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?