Nedeľník 16/2022

YL-CSN Air Baltic Airbus A220-300

Rebríček najrušnejších letísk podľa ACI, objednávka Airbusov od BOC Aviation, Maersk Air Cargo a návrat Flybe. Viac v našom nedeľníku.

Rebríček najrušnejších letísk

Airports Council International zverejnil prvotné výsledky najrušnejších letísk za rok 2021. Na prvé miesto sa vrátila Atlanta so 75,7 miliónmi odbavených pasažierov. Druhým najrušnejším letiskom so 62,5 miliónmi pasažierov sa stal Dallas Forth Worth. Na treťom mieste sa umiestnil Denver (58,8 milióna), nasledujúc s Chicago O’Hare a Los Angeles Intl. Rebríčku za predošlý rok – rok 2020 – dominovalo čínske Guangzhou, ktoré sa za tentokrát umiestnilo na ôsmom mieste.
Dallas Fort Worth International Airport - DFW

Objednávka BOC Aviation

Lízingovka ohlásila objednávku na 80 lietadiel rodiny A320neo pozostávajúcu z desiatich A321XLR, päťdesiatich A321neo a dvadsiatich A320neo. Pre BOC Aviation je to v počte lietadiel zatiaľ najväčšia objednávka. Airbusy by mali byť dodané v priebehu rokov 2027 až 2029.

Pri type ešte chvíľku zostaneme – prvý Airbus varianty A321XLR pod označením MSN11000 bol tento týždeň odfotený v domovskom Hamburgu (XFW).

first A321xlr Airbus D-

Maersk Air Cargo

Koncern Maersk oznámil plány na zahájenie leteckej nákladnej prevádzky. Maersk takto funguje, avšak pod hlavičkou Star Air, už niekoľko rokov. Prevádzka prejde pod Maersk Air Cargo, ktorý si ako svoj hub zvolil Billund, druhé najväčšie dánske letisko. Ku existujúcim pätnástim B767F od Star Air sa do flotily budú v priebehu nasledujúcich dvoch rokov pridávať dve B777F a tri B767-300.

Maersk Air Cargo (c)Maersk

Maersk Air Cargo (c)Maersk

Air France Cargo

Francúzsky prevádzkovateľ sa rozhodol pre pevnú objednávku na štyri lietadlá A350F a na predkupné právo na ďalšie štyri kusy tohto istého typu. Lietadlá by mali byť bázované na parížskom Charles de Gaulle.

Air France Cargo (c)airfrance.com

Air France Cargo (c)airfrance.com

Návrat Flybe

Britský regionálny dopravca hlási svoj návrat. Prvý let pod označením BE404 sa po dvojročnej odmlke uskutočnil dňa 13. apríla medzi Birminghamom a Belfastom na type Dash-8-Q400 registrácie G-JECX. Aerolinka si na letnú sezónu nachystala 23 leteckých spojení so 16 letiskami v rámci Spojeného kráľovstva, Francúzska a Holandska.
Flybe 🇬🇧️ Bombardier Dash-8 G-JECX

AirBaltic ponúka wet-lease

Lotyšská aerolinka poskytuje svoje A220 na prenájom – niekoľko lietadiel z flotily je aktuálne prevádzkovaných na ACMI báze pre SAS a Eurowings. Črtá sa však možnosť, že ich počet porastie. Rozhodnutie padlo v súvislosti s pomalším zotavovaním regionálneho trhu z následkov pandémie a vojnou na Ukrajine; aerolinka vo svojom najnovšom vyhlásení predpokladá stratu v sume 25 miliónov EUR v prípade, ak by letecký trh na Ukrajine a v Rusku zostal zatvorený v priebehu celého roka. AirBaltic je s počtom 32 A220 vo svojej flotile najväčším prevádzkovateľom A220 na svete, s plánom na 50 lietadiel tohto typu do roku 2024.
YL-CSN Air Baltic Airbus A220-300

MRO poskytovateľ pre Ryanair

Aerolinka podpísala päťročnú zmluvu s jordánskym Joramco Maintenance Ltd. Zmluva sa bude týkať dodatočných kapacít na servis a údržbu pre lietadlá Ryanair Group, teda vrátane aeroliniek Lauda, Buzz a Malta Air. V údržbovom stredisku v Ammáne by malo byť možné poskytnúť údržbu na až šesť lietadiel koncernu súčasne.
SP-RZB Buzz Boeing 737-8-200 MAX

Výlet do histórie

11. apríla 1987 začala svoju prevádzku spoločnosť Air 2000. Aerolinka prevádzkovala chartrové lety na rôznych typoch lietadiel, vrátane A320, B737, B757 a B767. V roku 1994 prešla rebrandingom pod značku First Choice Holidays. Následne sa v roku 2008 zlúčila s Thomsonfly do Thomson Airways, ktoré dnes poznáme ako TUI Airways.
Air 2000 | Airbus A321-200 | G-OOAE | London Gatwick

12. apríla 1992 začala svoju komerčnú prevádzku spoločnosť US Air Shuttle. Aerolinka prevádzkovala krátke lety v rámci severovýchodného regiónu USA.
US Air Shuttle | Boeing 727-200 | N923TS | Miami Opa Locka

16. apríla 1969 sa uskutočnil prvý let typu L-410 Turbolet. Lietadlo z Kunovíc sa pre možnosti vzletu a pristátia na krátkych a nespevnených dráhach, ako aj schopnosti prevázky v extrémnych teplotných podmienkach (-50C až +50C), stalo ikonickým a je v prevádzke dodnes – ešte v roku 2016 z 1200 vyrobených kusov lietalo vyše 350 kusov v 50 krajinách sveta.
Let XL-410 Turbolet prototype (1969)

2% z dane

Stále máte možnosť darovať nám svoje 2% . Za všetky príspevky vopred a srdečne ďakujeme.

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?