Nedeľník 20/2022

0111 Polish Government Boeing 737-8TV(WL) BBJ2

Viac Boeingov pre Lufthansu

Lufthansa ohlásila objednávku siedmich 777XF ako aj troch B777F. Dodávky verzie 777X sa očakávajú v rokoch 2027 až 2030. Aerolinka sa po Qatar Airways a Ethiopian Airlines stane tretím prevádzkovateľom novej generácie 777X v nákladnej verzii.

Niektoré zdroje zároveň uvádzajú, že Lufthansa by mohla prevziať objednávku A350-1000, ktoré mali byť pôvodne určené pre Qatar Airways.

Lufthansa Boeing 777-9 (c)lufthansa.com

Lufthansa Boeing 777-9 (c)lufthansa.com

Prvý let ATR 42-600S STOL

Variant s krátkym vzletom a pristátím úspešne vykonal svoj prvý let. Let v trvaní 15 minút z domovského Toulouse-Francazal otestoval funkčnosť inštalovaných novších systémov. Letún čaká séria letových ako aj pozemných skúšok pred plánovanou certifikáciou na budúci rok. STOL verzia bola predstavená na parížskej leteckej šou v roku 2019 a doteraz získala približne 20 objednávok.

ATR 42-600 (c)atr-aircraft.com

ATR 42-600 (c)atr-aircraft.com

Nová biznis kabína v Air France

Aerolinka predstavila nový typ biznis kabíny pre ich diaľkové lety, ktorá by mala byť postupne zavedená na 12 lietadlách typu B777-300 a verejnosti oficiálne predstavená na jeseň tohto roku, a to na linke Paríž – New York (JFK).

Nižší dolet pre A321XLR?

Diskusie výrobcu s leteckými úradmi pripúšťajú možnosť, že spustenie verzie do prevádzky sa môže oneskoriť, a to z možného dôvodu potreby zmien v návrhu štrukturálnej časti spodného trupu lietadla. Problém spôsobuje umiestnenie prídavnej palivovej nádrže, ktorá by v prípade tzv. pristátia na brucho (núdzové pristátie bez podvozku – pozn. autora) nebola dostatočne chránená a mohla spôsobiť požiar. Zosilnenie trupovej časti by znamenalo vyššiu hmotnosť lietadla, čo mohlo ovplyvniť celkový dolet verzie A321XLR.

Airbus A321XLR (c)airbus.com

Airbus A321XLR (c)airbus.com

Sezóna v rozbehu a problémy britských aeroliniek

Nadchádzajúca letná sezóna predznamenáva vyhliadky na návrat letectva do kapacít, aké sme poznali pred pandémiou. Znamená to avšak aj ťažkosti, s ktorými sa boria letecké spoločnosti a letiská, keďže nástup dopytu je rýchly. Po správach z britských letísk, kde sa tvorili niekoľkohodinové rady na bezpečnostnú kontrolu kvôli nedostatku personálu bezpečnostnej kontroly a informácií ohľadom vyberania posledných rád sedačiek u easyJetu kvôli nedostatku palubného personálu odporúča charterový TUI (BY) svojim cestujúcim na kratších letoch, aby si pre istotu priniesli so sebou vlastné občerstvenie na palubu lietadla. Nie sú za tým snahy aerolinky ušetriť; dôvodom je nedostatok personálu na strane cateringového dodávateľa. Potreba personálu ovplyvňuje redukciu liniek, napríklad aj na spojení Isle of Man – Londýn City aerolinky Loganair. A v neposlednom rade, nedostatku palubného personálu čelí aj British Airways, ktorí ponúkajú náborový bonus v podobe príplatkov po troch a šiestich mesiacoch od nástupu.
G-NEOX British Airways Airbus A321-251NX

Povinnosť rúšiek na letiskách a palubách lietadiel

Slovenské letiská informujú, že od 16.mája nebudú povinné rúška na letiskách a palubách lietadiel. Rozhodnutie bude závisieť od nariadení krajiny, kam cestujúci letí, poprípade na rozhodnutí cestujúceho. Zrušenie povinnosti bolo vydané Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA) a Európskym centrom pre kontrolu a prevenciu chorôb. Povinnosť nosiť FFP2 respirátor sa ďalej viaže na lety Austrianu a na letoch na Cyprus, Maltu, do Grécka, Španielska a Talianska.

Výlet do histórie

9.mája 1967 sa uskutočnil prvý let typu Fokker F28-1000 Fellowship, konkrétne lietadla s registráciou PH-JHG.
PH-JHG   Fokker F-28-1000 Fellowship [11001] (Fokker) Farnborough~G 07/09/1974
10. mája 1991 sa uskutočnil prvý let CRJ 100, prvého z troch prototypov úspešného typu od výrobcu Bombardier Canadair Regional Jet.
OY-RJC CRJ-100  BackBone Aviation
11. mája 1934 sa uskutočnil prvý let typu Douglas DC-2 pod vedením test pilota Carla Covera.

Douglas DC-2 (c)wikipedia.org

Douglas DC-2 (c)wikipedia.org


14. mája 1997 vznikla Star Alliance. Aliancia oslavujúca štvrťročnicu bola založená piatimi aerolinkami v nemeckom Frankfurte a dnes v zložení zo 26 leteckých spoločností predstavuje najväčšiu alianciu aeroliniek na svete.
OE-LBX Austrian Airlines Airbus A320-214

Odfotili sme

06-6161 United States Air Force Boeing C-17A Globemaster III © Marianic

0111 Polish Government Boeing 737-8TV(WL) BBJ2 ©  P. Marianic

YR-FKB Fokker F100 Carpatair

PH-EXP KLM Cityhopper Embraer ERJ-175STD

N12003 United Airlines Boeing 787-10 Dreamliner

PH-BQD KLM Royal Dutch Airlines Boeing 777-206ER

D-AEAH EAT Leipzig Airbus A300B4-622R(F)

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?