Nedeľník 38/2025 prináša prehľad noviniek z letectva – SAS spustila historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou, China Southern predstavila A350 v špeciálnom nátere k Národným hrám a Kalitta Air prevzala prvé nákladné lietadlá Boeing 777-300ERSF „Big Twin“. Airbus Beluga 4 ukončila službu, zatiaľ čo Edelweiss rozširuje svoju flotilu o nové A320neo.
SAS spúšťa historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou
Spoločnosť SAS – Scandinavian Airlines spustila prvú priamu linku medzi Dánskom a Južnou Kóreou. Nové spojenie medzi Kodaňou a Soulom bude počas letnej sezóny prevádzkované štyrikrát týždenne, v zimnom období trikrát týždenne, moderným lietadlom Airbus A350 s kapacitou 300 miest.
Táto linka reaguje na rastúci dopyt zo strany juhokórejských cestujúcich po návšteve Škandinávie a zároveň otvára nové možnosti pre dánskych cestovateľov i podnikateľov. Spustenie spojenia bolo oslávené priamo pri odletovej bráne, kde si prví pasažieri mohli vychutnať kórejské pochutiny a pivo od partnera Mikkeller. Linka zároveň ponúka pohodlné prestupy v rámci siete SAS.
- SAS spúšťa historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou (c)cph.dk
- SAS spúšťa historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou (c)cph.dk
- SAS spúšťa historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou (c)cph.dk
- SAS spúšťa historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou (c)cph.dk
- SAS spúšťa historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou (c)cph.dk
- SAS spúšťa historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou (c)cph.dk
- SAS spúšťa historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou (c)cph.dk
- SAS spúšťa historicky prvé priame lety medzi Dánskom a Kóreou (c)cph.dk
China Southern predstavila špeciálne sfarbený A350 k 15. Národným hrám Číny
Na letisku Guangzhou Baiyun bol 19. septembra slávnostne odhalený Airbus A350 spoločnosti China Southern Airlines v špeciálnom nátere pri príležitosti 15. Národných hier Číny. Lietadlo nesie grafické prvky symbolizujúce región Veľkého zálivu Guangdong-Hongkong-Macao, ktorý bude hostiť podujatie v novembri. Po odhalení sa lietadlo vydalo na svoju prvú cestu – z Guangzhou do Pekingu (letisko Daxing), čím odštartovalo svoje pôsobenie v novom vizuále podporujúcom národné športové podujatie.
- China Southern predstavila špeciálne sfarbený A350 k 15. Národným hrám Číny (c)csair.com
- China Southern predstavila špeciálne sfarbený A350 k 15. Národným hrám Číny (c)csair.com
- China Southern predstavila špeciálne sfarbený A350 k 15. Národným hrám Číny (c)csair.com
- China Southern predstavila špeciálne sfarbený A350 k 15. Národným hrám Číny (c)csair.com
- China Southern predstavila špeciálne sfarbený A350 k 15. Národným hrám Číny (c)csair.com
Beluga 4 (F-GSTD) ukončila aktívnu službu, flotila BelugaST sa postupne vyraďuje
Tretie lietadlo BelugaST (Airbus A300-600ST), známe ako „Beluga 4“ (F-GSTD), absolvovalo svoj posledný let v Toulouse a bolo následne odstavené do dlhodobej úschovy. Pred ním už boli zo služby vyradené aj stroje F-GSTA (z októbra 1995) a F-GSTF (január 2001), pričom posledne menovaný by sa mal podľa dostupných informácií ešte vrátiť do prevádzky.
Airbus do roku 2024 využíval flotilu BelugaST na prepravu nadrozmerného nákladu po celom svete. Dnes sa však komerčné lety s týmito strojmi dočasne neponúkajú. Airbus Transport International v súčasnosti prechádza na modernejšiu flotilu BelugaXL (A330-743L), založenú na modeli A330-200F, ktorá dopĺňa zostávajúce stroje BelugaST.

Edelweiss posilní flotilu o päť ďalších Airbusov A320neo do roku 2028
Švajčiarsky dopravca Edelweiss, člen skupiny Lufthansa, oznámil rozšírenie svojej flotily o päť moderných lietadiel Airbus A320neo v rokoch 2027 a 2028. Tieto stroje aktuálne prevádzkuje Austrian Airlines a postupne nahradia tri najstaršie A320-ky vo flotile Edelweiss – HB-IHX, HB-IHY a HB-IHZ, ktoré slúžia už 26 rokov. Dve z nových lietadiel budú určené na rast siete. Rozšírenie flotily nadväzuje na nedávne rozhodnutie o zaradení ďalších dvoch lietadiel, vrátane jedného A320neo. Nové stroje prinášajú vyššiu efektivitu, tichšiu prevádzku, nižšiu spotrebu paliva a komfortnejšiu kabínu s väčším úložným priestorom pre cestujúcich. Modernizácia flotily zabezpečí lepšie prevádzkové schopnosti aj na náročnejších letiskách.

Kalitta Air prevzala prvé dva nákladné Boeingy 777-300ERSF „Big Twin“ na svete
Kalitta Air sa stala prvým prevádzkovateľom nákladnej verzie Boeing 777-300ERSF, známej ako „Big Twin“. Lietadlá s registráciami N778CK a N770CK prevzala od leasingovej spoločnosti AerCap po konverzii uskutočnenej izraelskou spoločnosťou IAI, ktorá začala program prestavby v auguste 2021. Dodávka je súčasťou sedemkusovej objednávky z roku 2019. Prvý stroj (výrobné číslo 32789, ex-Emirates/A6-EBB) z roku 2005 pristál 12. septembra na základni Kalitta Air v Oscode (Michigan) po lete z Tel Avivu. Druhý kus (32792, ex-Emirates/A6-EBO) z roku 2006 dorazil nasledujúci deň, 13. septembra. Tieto lietadlá predstavujú nový štandard vo vysoko výkonných širokotrupých nákladných prepravách.
Vyhliadková terasa na letisku vo Viedni zostane zatvorená až do roku 2027
Letisko Viedeň (Flughafen Wien) uzavrelo svoju obľúbenú vyhliadkovú terasu v Termináli 3. Dôvodom je výstavba južného rozšírenia terminálu, ktoré má byť dokončené v roku 2027 a prinesie 70 000 m² nových priestorov. Návštevníci, ktorí využili poslednú možnosť vstupu počas „dňa otvorených dverí“, sa stretli s veľkým záujmom verejnosti, ale aj obmedzeným výhľadom kvôli prebiehajúcej stavbe. Ako potvrdil hovorca letiska Peter Kleemann, obmedzený výhľad a blížiaca sa zimná sezóna viedli k rozhodnutiu predčasne uzavrieť terasu. Napriek tomu letisko pokračuje v ponuke návštevníckeho programu vrátane jázd po ploche (apron tours). Po ukončení výstavby je v roku 2027 naplánované otvorenie novej, modernej vyhliadkovej terasy.
- Vyhliadková terasa na letisku vo Viedni zostane zatvorená až do roku 2027 (c)Martin Dichler
- Vyhliadková terasa na letisku vo Viedni zostane zatvorená až do roku 2027 (c)Martin Dichler
- Vyhliadková terasa na letisku vo Viedni zostane zatvorená až do roku 2027 (c)Martin Dichler




















