Nedeľník 44/2021

OY-CKS Honiara Cargo Express Britten-Norman BN-2A-21 Islander

Zbohom, Blue Panorama

Taliansky letecký úrad ENAC informoval začiatkom týždňa o prerušení prevádzky leteckej spoločnosti Blue Panorama. Aerolinka so sídlom v rímskom Fiumicine, ktorá bola založená dňa 3. septembra 1998, vykonávala pravidelné a chartrové lety v rôznom rozsahu – jednalo sa o vnútroštátne, medzinárodné, ale aj interkontinentálne lety. Blue Panorama bola posledných pár rokov v reštrukturalizácii a zároveň v procese zmeny značky na Luke Air. Finančné náklady v spojení s následkami pandémie avšak spôsobili prerušenie prevádzky na dobu neurčitú.
Blue Panorama Airlines 🇮🇹 Boeing 767-300 EI-GEP

ITA v SkyTeame

Nasledovník Alitalie bol oficiálne uvítaný do aliancie SkyTeam. Podobne ako už neexistujúca aerolinka, bude mať ITA dosah na 700 miliónov pasažierov, ktorí budú mať o to vyššie možnosti na prepojenie so svetom.
ITA Airways Italia Trasporto Aereo S.p.A. Airbus A320-216 EI-EIB

Extra linky do United do Londýna

Americký United Airlines po nedávnych správach o expanzii liniek ohlásil päť ďalších spojov do Londýna, ktoré by mali byť zahájené 26. marca 2022. Jedná sa konkrétne o linky z Bostonu, Newarku, Denveru a San Francisca. Aerolinka tak bude mať celkovo 22 denných spojení s Londýnom.
N204UA United Airlines Boeing 777-222(ER)

Udržateľnosť v letectve

Klimatická konferencia COP26 v Glasgowe síce stále prebieha, avšak týždeň bol pomerne bohatý na správy týkajúce sa udržateľnosti v letectve.

Alaska Airlines a ZeroAvia sa dohodli na vývoji vodíkovej pohonnej jednotky pre 76-miestne lietadlo s predpokladaným doletom nad 500 námorných míľ. Konkrétnejšie sa jedná o vodíkovo-elektrickú pohodnnú jednotku o sile 3 MW+, ktorá by mala poháňať typ DHC-8-400. Alaska Airlines vlastní cez 30 kusov lietadiel Q400 a dala si záväzok dosiahnuť nulové emisie uhlíka do roku 2040.

Práve spomínaná ZeroAvia zároveň ohlásila vývoj 19-miestnych lietadiel na vodíkovo-elektrický pohon. Presnejšie sa jedná o vodíkové palivové články poháňajúce elektrický motor. Lietadlo je momentálne vo fáze konštrukcie a výrobca verí, že v roku 2024 by mohlo byť nasadené na linkách medzi Londýnom a Rotterdamom.

Ryanair za účelom znižovania emisií začne na 11 európskych letiskách využívať pozemné zariadenia na elektrický pohon. Iniciatíva je v rámci spolupráce s Azul Handling a Menzies Aviation a letiskami, ktoré postupne prechádzajú na enviromentálne udržateľnejšiu infraštruktúru.

Máme ešte jedny dobré správy na tému udržateľnosti, a to tentokrát z dielne Airbusu v Toulouse. V priebehu týždňa sa uskutočnil prvý testovací let lietadla A319neo kde jedna pohonná jednotka typu CFM LEAP-1A bola plne poháňaná udržateľným leteckým palivom (SAF). Na vývoji a štúdii sa okrem výrobcu podieľajú Dassault Aviation, ONERA, francúzske Ministerstvo dopravy a spoločnosť Safran. Výsledky štúdie a testovacích letov by mali byť známe v priebehu budúceho roka.

Dohoda medzi EÚ a Katarom

Dohoda o leteckej doprave medzi oboma stranami uzatvorená v priebehu tohto mesiaca nahrádza doterajšie bilaterálne zmluvy jednotlivých členských štátov, a bola podpísaná za účelom zvýšenia konektivity a udržateľnosti, v zmysle spravodlivej hospodárskej súťaže, finančnej transparentnosti, ako aj otázok ohľadom životného prostredia a sociálnych otázok. Cieľom dohody je podpora viacerých slobôd vzduchu, a to konkrétne tretej, štvrtej a piatej slobody vzduchu.
A7-ALC Qatar Airways Airbus A350-941

Hasenie požiarov v Dolnom Rakúsku

Susedné Dolné Rakúsko postihli tento týždeň rozsiahle požiare lesov v okolí mesta Reichenau an der Rax. Na pomoc prileteli letecké posily z viacerých krajín. Slovenskú republiku zastupoval vrtulník letky Ministerstva vnútra. Objavili sa aj 2 hasiacie lietadlá typu Canadair/Bombardier CL-415 (CL-215-6B11) z Talianska. Obyvateľom Viedne sa tak naskytol jedinečný pohľad na tieto 2 hasiace lietadlá, ako v tesnom slede za sebou naberali vodu na hasenie z dunajského kanála vo Viedni.

Historické okienko

Výlet do histórie začneme 27. októbrom 1988 kedy sa uskutočnil prvý let prototypu ATR 72. Presne o rok neskôr, 27. 10. 1989 sa Finnair stal prvým prevádzkovateľom tohto typu.
OH-KRA

28. októbra 1977 vzlietol let číslo 50 aerolinky Pan Am, ktorého cieľom bolo preletieť ponad oba zemské póly. Let na type Boeing 747SP vzlietol aj smeroval naspäť do San Francisca a vrátane štyroch letových segmentov trval 54 hodín.
N538PA (PAN AM)

29. októbra 2011 bola uzatvorená talianska pobočka Lufthansy, ktorá bola od 27. novembra 2008 pod názvom Lufthansa Italia bázovaná na milánskom letisku Malpensa.
CDG.2011 # LH Italia - A319 D-AILF "Catania" awp

Spomenieme ešte nedávne narodeniny leteckej spoločnosti Emirates, ktorých úplne prvý let sa udial 25. októbra 1985. Let pod číslom EK600 smeroval z Dubaja do Karáči. Aerolinka, ktorá je dnes jednou z najväčších a najúspešnejších leteckých spoločností na svete, založila svoju prevádzku na dvoch lietadlách na lízing. Boli nimi Boeing 737 a Airbus A300 B4, ktoré boli požičané od Pakistan International Airlines.
A6-EKF A306 Emirates FRA_ready

Odfotili sme

Tento týždeň sa nám pri “pravidelnej klasike” podarilo odfotiť zopár zaujímavých návštev.

OY-CKS Honiara Cargo Express Britten-Norman BN-2A-21 Islander

YI-ASF Iraqi Government Boeing 737-81Z(WL)

OM-BYB Slovak Government Flight Service Fokker F100

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?