Nedeľník týždňa 46 prináša novinky z Číny, info o rekordných ziskoch Ryanairu, objednávkach nákladnej verzie B777F, letoch na Antarktídu, ako aj tradičný výlet do histórie. Prajeme príjemné čítanie 🙂
Nové typy na čínskom trhu
CAAC, čínsky letecký úrad, schválil počas leteckej prehliadky v Zhuhai certifikáciu pre typy ATR 42-600 a Embraer E190-E2. Výrobca ATR očakáva v dohľadnej dobę potvrdenie objednávky niekoľkých kusov lietadiel, ako aj prepokladá dopyt na čínskom trhu po regionálnych typoch lietadiel s počtom sedadiel pod 100. V Číne je zastúpenie menších typov lietadiel zhruba 2,5% kým celosvetový priemer činí 25%. Naopak, výrobca Embraer dúfa, že schválenie jeho typu pomôže schváleniu vyššej rady E195-E2. Z menších regionálnych lietadiel je v Číne certifikovaný typ COMAC ARJ21 a C919. Výrobca Airbus sa takisto zaujíma o podiel na trhu a hľadá možnosti certifikácie pre typ A220.
Rekordné zisky Ryanairu
Ryanair vykázal za prvý polrok tohto roku rekordný zisk, a to vo výške 1,37 miliardy eur. Činí to viac ako predchádzajúci rekord vo výške 1,29 miliardy eur pochádzajúci z roku 2017. Aerolinka naviac prepravila do 30. septembra 95,1 milióna pasažierov, čo je o 143 % viac ako 39,1 milióna pasažierov prepravených vlani za rovnaké obdobie. Vyťaženosť aerolinky sa tento rok zvýšila na 94 %, čo je o 15 bodov viac ako 79 % v minulom roku. Celkové príjmy Ryanairu do septembra 2022 boli 6,62 miliardy EUR v porovnaní s 2,15 miliardami EUR v roku 2021, čo predstavuje nárast o 207 %.
Nákladné 777 pre SilkWay a Emirates
Azerbajdžanskí Silk Way West Airlines sfinalizovali objednávku na dva 777-8 s opciou na ďalšie dva kusy. Stali sa tak prvým zákazníkom pre typ v euroázijskom regióne.
Emirates pod značkou Emirates SkyCargo pridajú do svojej nákladnej flotily ďalších päť B777F. Objednávka sa odhaduje na 1,7 miliardy dolárov. Emirates má momentálne 11 kusov B777F a boli prvým zákazníkom pre verziu typu.
Lety do Antarktídy
S nadchádzajúcou letnou sezónou na južnej pologuli sa začínajú rozbiehať lety prevážajúce výskumníkov do Antarktídy. O lete HiFly na Antarktídu sme priniesli samostatný článok v priebehu týždňa.
Do Antarktídy vypravila svoj Boeing 737 MAX aj letecká spoločnosť Smartwings. Pre typ to bola zároveň celosvetová premiéra na antarktickom kontinente. Let sa začal v nórskom Osle a s medzipristátím v čadskej N’Djamene smeroval do Kapského Mesta. Odtiaľ to bol už „len“ šesťhodinový skok na Antarktídu. Lietadlo sa na prestoji nezohrialo dlho (ak sa to vôbec na Antarktíde dá nazvať zohriatím) a po dvoch hodinách na zemi sa vydalo naspäť do Osla cez Kapské Mesto. Let priviezol členov Nórskeho polárneho inštitútu. Video z letu je k nahliadnutiu tu.