ACARS
Súdruhovia z airliners.sk sa s novým rokom rozhodli posunúť aktivitu OZ-tka o priečku vyššie a prišli s nápadom “nedeľníčka”. Znamená to, že sa každý týždeň môžete tešiť na nádielku noviniek, informácií alebo pikošiek. Zo sveta leteckého samozrejme.
Abeceda však nepustí, a ušitá búda na mňa padla medzi prvými. Dovoľte mi preto predstaviť sa, pod akronymom ABR vás budem informovať predovšetkým o veciach prevádzkových, keďže pôsobím ako profesionálny pilot v zahraničí. Mám za sebou zopár rokov za kniplom a Žilinu, takže čosi sa na mňa nalepiť muselo. A občas aj niečo odfotím. No a takto sa to vlastne celé začalo…
Na dnešnom menu vám chcem naservírovať ACARS. Aircraft Communications Adressing and Reporting System je hudba budúcnosti v leteckej komunikácii, ktorá doplňuje (v niektorých oblastiach aj úplne nahrádza) použitie HF a VHF rádiotelefonického spojenia. Táto digitálna datalinková služba bola síce vyvinutá spoločnosťou ARINC koncom sedemdesiatych rokov, no svoj rozmach v civilnom letectve zažíva až teraz. K jej fungovaniu je potrebné vybavenie pozemnej stanice a lietadla a samozrejme aj nejaký poskytovateľ služby. Palubný ACARS obsahuje koncové zariadenie s routerom, kým pozemná stanica je vybavená systémom prijímačov, ktoré spracúvajú a presmerovávajú správy.
ACARS má široké využitie – od komunikácie lietadla so službou riadenia, dispečingom spoločnosti, technickým personálom až po informácie o najnovšom počasí alebo technické údaje. Ak je služba dostupná na letisku odletu, dá sa ňou vyžiadať počasie formátov ATIS a METAR. Na väčších a rušnejších letiskách spravidla aj odletové povolenie. Konkrétny let musí byť najprv inicializovaný so správnymi údajmi – volačkou, typom lietadla a stojánkou. V závislosti od vzdialenosti od oceánskeho priestoru je takisto dostupná aj tzv. oceanic clearance, teda povolenie na prelet cez oceánsky priestor. ACARS takisto poskytuje meteorologické informácie na zvolených letiskách, čo osobne oceňujem hlavne počas prevádzky v neštandardných poveternostných podmienkach.
Pre ekonomiku spoločnosti je veľmi dôležitá OOOI informácia, ktorá poskytuje časy od špalkov po špalky, čas vzletu a pristátia (out of the gate, off the ground, on the ground, into the gate). Pre posádky o niečo horšie, pretože sa tak eliminuje možnosť zaokrúhlenia blokových hodín a prípadné nakŕmenie zápisníka letov hodinami, respektíve výplatnej pásky nejakým tým eurom navyše. Zároveň ACARS disponuje aj technickými údajmi, ich rozsah závisí od spoločnosťou zakúpeného
balíčka. Takisto existuje opcia rozhrania s FMS (Flight Management System), ktorá počas letu aktualizuje letové plány a počasie.
Systém ACARS jednoznačne uľahčuje komunikáciu, predovšetkým v rušných oblastiach ako je Maastrich alebo Londýn. Taktiež odstraňuje nedostatky rádiového spojenia – šum, nečitateľnosť prijímanej správy, ale aj jazykovú bariéru a dosah rádiostanice. Aktuálne počasie vo vzdialenej destinácii je tak dostupné hoci aj na letisku odletu. Vice versa, ACARS umožňuje odosielať a prijímať správy s dispečingom spoločnosti, ako aj s technickým personálom. Tvorivosti sa medze nekladú, dá sa zažiadať napríklad aj polárna žiara 😉 oneskorila sa však na spiatočný let.
Ak na mňa opäť príde rad, rozpíšem sa o službe CPDLC. Aj keď pochybujem, že dovtedy bude fungovať tak ako by mala 🙂
ABR
Tags: ACARS