Už aj v letectve sa šíria nepresné informácia alebo polopravdy? Možno by som to skúsil rozobrať na nejakom príklade.
Predstavme si, že je človek, ktorý lieta iba v rámci svojho letiska. Teraz si zmyslí, že sa ide preletieť. Zoberie kľúče, sadne a letí. Palivo? Veď tam vraj niečo ostalo zo včera a nepotrebuje veľa. Že nefunguje niečo? Nevadí, veď ide len tuto „okolo komína“. Počasie? Načo, veď na jeden – dva okruhy nepotrebujem predpoveď, vidím všetko z okna. Plánovať nič nemusím, hlásiť sa nebudem, proste sadnem a letím.
Takýto pilot potom poradí podobný prístup aj kamarátovi, čo ale lieta aj ďalej, ako „okolo komína“. Je to správne? To je už asi na diskusiu.
Ten kamarát ale predsa len musí dávať väčší pozor, koľko paliva presne má a určite cestou domov deň predtým si skontroloval stav a prípadne dotankoval. Prístroje mu fungujú ako majú. Počasie si tiež priebežne sleduje, aby vedel čo sa bude diať aj o 30/45/60 minút. Z bodu A do bodu B má v pláne letieť určitou trasou, to je plán, taká je príprava.
Každý z nich si lieta a má možno aj svoj kúsok „pravdy“ a ja nesúdim. Na to je niekto iný.
Kto ma pozná, vie že som zástancom podávania FPL. Samozrejme s rozumom a s prihliadnutím na všetky okolnosti. Nebudem si silou mocou podávať letový plán na lietanie dvoch okruhov s kamarátom na letisku na tráve v Hornej Dolnej. Ak by som už ale mal lietať ako inštruktor s nejakým žiakom, asi by som si ho podal. Nech aj žiak vidí, že to nie je jadrová veda a netreba sa toho báť.
Navyše ja vnímam letový plán aj ako určitú poistku v rámci bezpečnosti v zmysle predletovej prípravy. Netvrdím že bez plánu sa nerobí príprava, alebo nedajbože tí čo lietajú bez plánu ju nerobia, ALE… Čo sa týka letov do zahraničia, tam by som FPL dal vždy, či letím v „G“ alebo nie, či musím alebo nemusím.
VFR lietanie v Európe je jeden bordel. Boli snahy o nejakú harmonizáciu, zjednotenie časti pravidiel, Bohužiaľ to nevyšlo. Podrobnosti nechám na inokedy, alebo na osobný pokec. Okrem toho že jednotlivé štáty si upravujú pravidlá podľa seba a niekedy neberú ohľad na susedné FIRy, tak aj piloti si vysvetľujú veci inak. Preto dochádza k nedorozumeniam, v horšom prípade k problémom či nebezpečným situáciám.
Príkladov je veľa: ako vysvetlíte pilotovi, že z trávnatého letiska, ktoré nie je na to vybavené, nemôže odletieť ako IFR, alebo že „G“ je do 8000 ft ale transition altitude je 10 000ft a to sú dve rôzne veci, alebo letový plán je od slova plán a môže byť rozdiel v pláne a reálnom vykonaní letu, že AUP a NOTAMy si vie pozrieť pred letom na IBAFe, dokonca aj zahraničné?
Nesúdim nikoho. Každý si je zodpovedný za svoj let. Ale možno by sme mali konečne prestať hľadať cestičky ako obísť predpisy, ako niečo utajiť, ako sa vyhnúť konkurencii a začať spolupracovať spoločne na tom, aby tam hore bolo bezpečnejšie pre všetkých.