Nikdy nie je neskoro, aby ste si plnili sny – rozhovor s Viktorom Vinczem

Milí priatelia, záľube akou je lietanie, letectvo, lietadlá prepadáva stále viac a viac ľudí. Bez rozdielu veku, pohlavia a toho, či sa niekomu páči viac Airbus alebo Boeing 🙂 Čo nás ako fanúšikov veľmi teší. Medzi ľudí, dalo by sa povedať, že s rovnakou diagnózou a ktorí dostali krídla sa zaradil aj človek, na ktorého by som to ja osobne netipoval. O to viac ma potešilo, že súhlasil s rozhovorom – pán Viktor Vincze.

 

Airliners.sk: Prvá otázka ktorá mi napadla – ako známa tvár z obrazovky a človek ktorý sa zaoberá najmä ekológiou, prepadne vášni akou je letectvo, lietanie, lietadlá?

Viktor V.: Vášeň ma neprepadla náhle. Keď ma otec prihlásil ako malého chlapca na futbal a počas zápasu videl, že pri dôležitom útoku sa nepozerám dole na loptu, ale hore na práve prelietavajúce lietadlo, pochopil, že loptové a vlastne aj akékoľvek kolektívne športové hry boli v mojom prípade chybou (smiech). Keby ste sa mi vtedy pozreli do histórie vyhľadávača, medzi top výsledkami by ste našli „Ako rozoznať Airbus od Boeingu“, alebo „Prečo lietadlo kričí na pilota pri pristátí, že je RETARD“. Čiže vášeň tu bola dlho, no realizácia pilotských snov sa mi zdala časovou, vedomostnou aj finančnou náročnosťou utopistická.

 

© P. Marianič / OM-NGG / Boeing 737-700

© P. Marianič / OM-NGG / Boeing 737-76N(WL)

 

Airliners.sk: Kedy Vám napadla samotná myšlienka, že tak a teraz budem pilotom a budem lietať?

Viktor V.:Myšlienka, hoci skôr platonická tu bola dlho. Ale definitívne som jej dal kontúry až počas pandémie. Zrazu sa okolnosti vykombinovali tak, že som mal aj čas, aj peniaze, stále aj chuť a motiváciu. Keď výcvik nezrealizujem teraz, tak sa k nemu už nedostanem možno nikdy. A tak som do toho išiel.

 

Viktor Vincze

© Viktor Vincze

 

Airliners.sk: Od myšlienky po samotné usadnutie do kokpitu je relatívne dlhá cesta. Prišli ste do leteckej školy a povedali “chcem lietať…”, alebo ako to bolo?

Viktor V.:Napísal som Danovi Danglovi, ktorý je pilotom už roky, či by ma vedel naviesť, keďže som vôbec nevedel, kde začať. Spojil ma s Mišom Bajtošom zo školy SkySport a prakticky o pár dní som už sedel v jeho Cessne.

 

© SKY SPORT Flight School, s.r.o.

 

Airliners.sk: Mali ste už predtým nejaké skúsenosti s pilotovaním, resp. lietaním na malých lietadlách?

Viktor V.:Žiadne, samozrejme ak nerátam srandičky na herných simulátoroch.

 

Airliners.sk: Čo bolo najťažšie na začiatku?

Viktor V.:To, čo doteraz, pristátie (smiech).

 

Viktor Vincze s inštruktrom

© Viktor Vincze

 

Airliners.sk: Bolo výhodou alebo nevýhodou, že ste známa tvár? 🙂

Viktor V.:Môj mimochodom skvelý inštruktor Lukáš Filip ma pri prvom stretnutí tuším ani nespoznal. Takže myslím, že chalanom bolo a je moje televízne pôsobenie dosť ukradnuté (smiech).

 

Airliners.sk: Výcvik sa skladá z teórie a praxe. Čo bolo pre Vás v jednej a druhej časti najťažšie a naopak, čo bola „brnkačka“ ?

Viktor V.:S teóriou som problémy nemal, ako vyštudovanému právnikovi mi relatívne jednoducho „tečú“ do hlavy aj rozsiahlejšie texty. V praxi mi na úvod robilo najväčšie problémy podrovnanie pri pristátí. Mal som pocit, že už sedím pomaly na dráhe a Lukáš mi stále kričal doťahuj, doťahuj. Gumu som doteraz nevyzul, takže som spokojný.

 

© P. Marianič / D-ABUO / Condor / Boeing 767-3Q8(ER)(WL) – pri podrovnaní na LZIB :-)))

 

Airliners.sk: Aký typ/typy lietadiel ste mali možnosť lietať počas kurzu?

Viktor V.: Drvivú väčšinu výcviku som odlietal na Cessne 150, skill test a neskôr aj nočné lety na 172. Tie lietadlá veľa odpustia, takže okrem licencie som získal aj pocit, že mi to celkom ide (smiech).

 

Airliners.sk: V rámci general aviation je po ukončení výcviku na výber veľké množstvo malých aj väčších lietadiel. Či už na prenájom alebo prípadnú kúpu. Máte svojho favorita? Ak áno, prečo?

Viktor V.: Najbližšie mám, prirodzene, k Cessnám, keďže na nich mám najviac skúseností. Ale lietavam aj na Dynamicu či Katane a všetko sú to dobré stroje na moje účely. Dokonalého favorita ale nemám, lebo lietadlo, v ktorom necítiť vietor, ešte nevyrobili (smiech).

 

© SKY SPORT Flight School, s.r.o.

 

Airliners.sk: Je pre Vás lietanie relax a únik od práce a povinností, alebo plánujete prípadne využiť lietanie pri práci/na prácu?

Viktor V.: Relax to zatiaľ úplne nie je, keďže jednak cítim zodpovednosť za pasažierov a aj permanentne kontrolujem správnosť vlastných rozhodnutí. No nemám s lietaním žiadne konkrétne plány. Chcem naberať skúsenosti a uvidíme, kam ma to zaveje – doslova.

 

Airliners.sk: Čo Vám dáva lietanie? Zmenilo sa niečo tým, že máte „krídla“?

Viktor V.: Hlavnou motiváciou, prečo som do toho išiel je, že sa učím niečo nové, fascinujúce, pomaly vedecké. Je to ďalší typ vzdelania, ktorý nadobúdam a to ma motivuje. Preto som sa rovno pustil aj do ATPL teórie. Aj keď tu som už pri prvom predmete zvažoval, či to nebola chyba (smiech).

 

Airliners.sk: Máte ambíciu ísť až do kokpitu dopravných lietadiel?

Viktor V.: Určite by som si to chcel niekedy vyskúšať, aspoň na simulátorovej úrovni, no žiadnu dopravnú ambíciu nemám. Stálo by to extrémne veľa času, odriekania či peňazí a neviem, či už na to nie som pomaly aj trochu starý. Samozrejme, nevylučujem, že sa mi postoj niekedy zmení, lebo v žiadnej životnej oblasti nehovorím dopredu „nikdy“, ale aktuálne to nie je mojím cieľom.

 

© P. Marianič / YL-CSA / Air Baltic / Bombardier CSeries CS300

 

Airliners.sk: Na obľúbené lietadlo sme sa už pýtali. Je aj nejaké letisko, kam by ste chceli letieť? Ak áno, prečo práve tam?

Viktor V.: Bavia ma extrémy, takže letisko, ktoré je čímkoľvek „čudné“ alebo výnimočné by ma lákalo. Rovnako ako by ma bavilo zažiť, hoci aj iba ako pasažier, pristátie v Bhutáne na medzinárodnom letisku Paro – jednom z najťažších approachov sveta.

(pozn. Airliners.sk – video z Butánu od Sam Chui nájdete TU ). 

 

© Viktor Vincze

 

Airliners.sk: A aké letiská sa Vám podarilo už navštíviť?

Viktor V.: Pred dvomi týždňami som bol v Salzburgu, v krásnom počasí. Alpy sú bezkonkurenčným zážitkom.

 

Airliners.sk: Medzi neleteckou verejnosťou sú hádky o sliepke a vajci – čo bolo skôr. Medzi leteckými fanúšikmi sa “hádame” o tom, či Airbus alebo Boeing 🙂 U Vás je kto favorit?

Viktor V.: Iba úplná pocitovka – Airbus, ale do veľkej miery to ovplyvnila aj nedávna MCAS kauza spadnutých MAXov. Hoci aj bez nej som zaľúbený do A350.

 

© D. Dolinay-Airliners.sk / 9M-MAC / Malaysia Airlines / Airbus A350-941

 

Airliners.sk: Vedeli by ste si teraz predstaviť vymeniť moderátorské povolanie za to pilotné? Že by ste do toho išli a rozhodli sa predsa len lietať dopravné lietadlá s pasažiermi?

Viktor V.: Vedel, ale vyslovene v teoretickej rovine. Mne sa môj aktuálny život páči, rád si pospím, som pánom svojho času, môžem tráviť neobmedzený čas s mojou manželkou, aktuálne dokonca v projekte Let‘s Dance budeme spolu ešte aj v práci. A o mnohé z toho by som ako dopravný pilot prišiel.

 

Airliners.sk: Samozrejme sa nedá neopýtať, čo hovorí na novú záľubu Vaša manželka? Aký má ona vzťah k lietaniu?

Viktor V.: Veľmi sa so mnou teší a tvrdí, že ešte nezažila žiadnu tému alebo oblasť, do ktorej by som bol takto „zažratý“. Ona sama nie úplne rada lieta, ani na veľkých lietadlách, ale keď je tam so mnou, tak sa cíti istejšie.

 

Viktor Vincze s manželkou v oblakoch

© Viktor Vincze

 

Airliners.sk: Niektoré nežnejšie polovičky nemajú pochopenie pre záľuby partnerov, boja sa napr. ísť previezť na motorke a pod. Zobrali ste manželku sa už preletieť? Nebála sa?

Viktor V.: Áno, letela už so mnou. Zámerne som na prvý let vybral deň, keď bolo katalógové počasie a bezvetrie, aby sme minimalizovali duševné škody do budúcnosti. Urobili sme pár okruhov v Senici a vyhliadku nad Bradlom a potom sa už pýtala dole, aby si oddýchla (úsmev). Ale povedala, že poletí so mnou kamkoľvek, lebo keď sa nebojím ja sám o seba, tak ani ona sa nebojí.

 

© SKY SPORT Flight School, s.r.o.

 

Airliners.sk: Letectvo sa počas pandémie zmietalo a v podstate stále zmieta v problémoch. Ako vnímate situáciu v letectve Vy?

Viktor V.: Covid vnímam aj ako príležitosť na zamyslenie a možno aspoň čiastočné prehodnotenie pravidiel podnikania v tomto sektore. A teraz hovorím aj o tej environmentálnej otázke, ktorú ste spomenuli v úvode. Prečo medzinárodná letecká doprava dlhodobo dostáva palivové daňové benefity, keď ešte aj bežný človek musí na pumpe za svoj benzín štátu zaplatiť? Že mnohé letenky sú oslobodené od DPH, že lístok vlakom z Bratislavy do Košíc aj vďaka podobným defacto dotáciám stojí viac, ako letenka do Londýna. Európske „lietadlá duchov“ sú potom už iba čerešničkou. Letectvo čakajú v najbližších rokoch veľké výzvy a držím mu palce, aby sa podarili.

 

© P. Marianič / ex Austrian Airlines Dash-8 pandémia Covid-19 si vybrala svoju daň…

 

Airliners.sk: Ďakujem za rozhovor a touto cestou by sme radi zaželali – koľko štartov, toľko šťastných pristátí 🙂

Viktor V.:Ďakujem aj ja. V herných simulátoroch som v tejto misii nebol stopercentne úspešný, v skutočnosti snáď budem.

 

(© P. Marianič – Airliners.sk)

Tags:

©2022 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?