“...26.9.2016 – Letka ministerstva vnútra obdržala ďalší prírastok do svojej flotily. Po Airbuse A319CJ, pribudol Fokker 100 s reg.OM-BYC…”
Takto začínal vtedajší článok o zaradení lietadla Fokker 100 do flotily Leteckého útvaru Ministerstva vnútra. Onedlho to bude 8 rokov, čo lieta so slovenskou registráciou.
Bohužiaľ každé lietadlo má svoju životnosť a tá OM-BYC sa blíži ku koncu. Podľa medializovaných informácií bude LÚ MV využívať OM-BYB (druhý Fokker 100) a OM-BYC po uzemnení bude využívaný na náhradné diely. Cena údržby totiž prevyšuje hodnotu samotného lietadla.
Fokker 100 je dvojmotorové lietadlo, ktoré bolo obľúbené na regionálnych tratiach. Na Slovensku sa v minulosti tiež objavovali Fokkre – či už keď napríklad z Bratislavy lietal Austrian Airlines s Fokkrom 70/100 alebo potom Slovenské Aerolínie (OE-LVG a OM-AAC). Článok o OE-LVG nájdete TU a o OM-AAC nájdete TU.
Keď sa uvažovalo o obmene flotily LÚ MV, padlo rozhodnutie, že sa kúpia aj dva Fokkre 100 – OM-BYB a OM-BYC.
“Charlie” bol vyrobený v roku 1991 s dvojicou motorov Rolls-Royce RR Tay 650-15 a svoj prvý let absolvoval 23. novembra 1991 (testovacia registrácia PH-EZL). Následne bol 11. decembra dodaný American Airlines ako N1410E. U americkej spoločnosti slúžil do 16. augusta 2004 (necelých 13 rokov) a po vyradení zo služby bol uskladnený 19. augusta 2004 na letisku MHV/KMHV (Mojave Air and Space Port – 35°03’34.0″N 118°09’06.0″W).
Dlho sa ale v púšti neohrial a 31. augusta si ho zobrala kanadská spoločnosť Jetsgo (fungovala 2002 – 2005) a dostal registráciu C-GKZL.
Po ukončení prevadzky kanadskej spoločnosti mal lietať pre Ford Motor Company, avšak tá si ho nakoniec neprevzala (N320K).
Predposledným prevádzkovateľom bola rakúska firma International Jet Management, neskôr MJet, kde nosil imatrikuláciu OE-IID a bol jedným z troch lietadiel Fokker 100 v tejto spoločnosti. Tam už ale mal konfiguráciu VIP.
Ako už bolo spomenuté, nakoniec svoj život ukončí ako OM-BYC v LÚ MV. Predpokladám, že na jar 2025 už bude uzemnený a použiteľné súčiastky sa využijú pre druhý Fokker 100 OM-BYB.
Preto ak chcete ešte zachytiť OM-BYC počas príletu/odletu – čas sa kráti… a OM-BYB tak ostane posledným prevádzkovaným lietadlom Fokker na “starom kontinente”…
____________
( © P. Marianič)