Paralelné povolenie

(c) Istanbul Airport

paralelný príd.: 1. rovnobežnýsúbežný, 2. prebiehajúci, jestvujúci (súčasnepopri sebe

Milí čitatelia,

Dnes som vybral pre vás tento príbeh, aby nám všetkým, pilotom či riadiacim, pripomenul, že nikto nie je neomylný, chyba úsudku alebo interpretácie sa nevyhne nikomu z nás. Keď som začínal s výcvikom ako riadiaci, ako jednu z prvých vecí nám prevádzkový riaditeľ povedal: „Ak sa niečo môže pokaziť, buďte si istí, že sa to v určitom momente aj pokazí“.

Hoci to bolo ešte v dobách, kedy sa veľmi nehovorilo o takzvanom modeli deravého syra, keď séria drobných chýb vedie k mimoriadnej udalosti, našim študentským ušiam to znelo ako výborná rada.

Príhoda, o ktorej vám dnes porozprávam, sa stala na stredne veľkom medzinárodnom letisku s dvomi paralelnými dráhami. Typicky sa tu ľavá dráha zvykne používať na prílety a pravá na odlety, prípadne občas na nejaký ten extra prílet, ak to situácia vyžaduje. Ľavá dráha dokonca nemá ani rolovačku, ktorá by viedla až k prahu dráhy, takže sa pre odlety používa len veľmi zriedkavo – najmä na vyžiadanie pilota, ak je príliš ťažký a prekážky v osi pravej dráhy by mu mohli spôsobiť problém.

A práve toto bol ten prípad.

Na ľavej dráhe máme plne naložený zámorský let rolujúci po dráhe k jej prahu a pripravujúci sa na odlet, na pravej je už pripravené na odlet ďalšie lietadlo. Podľa miestnych postupov sa po vzlete z ľavej dráhy robí zátačka vpravo a ako už to len osud chcel, lietadlá po vzlete z pravej dráhy musia točiť doľava po vystúpaní na 1700 stôp.

Možno to vyzerá zložito, ba dokonca nebezpečne, ale v skutočnosti to má riadiaci jednoduché. Nechá prvého vzlietnuť a akonáhle ten preletí predĺženú os vedľajšej dráhy, ten druhý môže bez problémov vzlietnuť.

Keďže lietadlo vpravo už je na vzlet úplne pripravené, má nižšiu turbulenciu v úplave a lepšiu rýchlosť stúpania, riadiaci mu povolenie na vzlet vydá ako prvému. Tu ale nastane prvý problém.

Lietadlo 1:” Euhm, veža, nemôžeme ešte vzlietnuť, zistili sme, že sme zabudli na catering. Žiadame o návrat na stojánku.”

Veža:” Rozumiem MED123*, uvoľnite dráhu doprava a kontaktuje Ground na 121.8”

Jednoduché. Nič také sa nestalo a aspoň to vyriešilo rozostup od paralelného vzletu, no nie? Takže riadiaci sa obráti na druhé lietadlo na ľavej dráhe, ktoré práve dorolovalo na prah dráhy.

Veža:” BIG456*, vzlet povolený z dráhy 27L, vietor 300 stupňov, 7 uzlov”

Lietadlo 2:” BIG 456, vzlet povolený”

Keďže ako som už spomenul, vzlet z ľavej dráhy je zriedkavý, riadiaci sa pozrie von oknom na lietadlo valiace sa po dráhe, len aby sa uistil, že je všetko v poriadku. Potom, skoro podvedome, sa pozrie na pravú dráhu, kto mu tam čaká v rade na odlet, a aby skontroloval, že predošlé lietadlo už dráhu uvoľnilo. A v tom momente sa mu na pár sekúnd zastaví srdce.

Lietadlo, ktoré už dávno malo pravú dráhu uvoľniť, sa na nej plnou rýchlosťou rozbieha, nos už má pomaly hore a očividne žiadnu dráhu uvoľniť neplánuje. Ako sme sa neskôr dozvedeli, nakoniec na palube našli, čo im chýbalo a tak sa predsa len rozhodli vzlietnuť.

Tu sa na moment zastavme: dve lietadlá naraz vzlietajú z paralelných dráh a o pár sekúnd sa otočia proti sebe. To nevyzerá dobre.

Riadiaci našťastie už stihol zatelefonovať kolegovi zo sektoru, ktorý mal na starosti odlety. Jeden z pilotov sa už na jeho odletovú frekvenciu medzičasom preladil a monitoroval ju, takže včas dostal správne inštrukcie na odvrátenie nebezpečenstva. Obe lietadlá boli stále ešte príliš blízko, hrozba kolízie bola veľká, našťastie však nakoniec všetci vyviazli bez nehody.

Pamätáte si ešte? “Ak sa niečo môže pokaziť, buďte si istí, že sa to v určitom momente aj pokazí”.

Mnohí teraz určite ukazujete prstom na pilota, ktorý vzlietol bez povolenia, mám pravdu? Tak sa na to pozrime ešte raz. Áno, pilot dostal inštrukciu na uvoľnenie dráhy, ale celé je to trošku komplikovanejšie. Akonháhle je vydané povolenie na vzlet a z akéhokoľvek dôvodu už nie je platné, pred vydaním ďalších inštrukcií MUSÍ byť zrušené. Toto je dokonalý príklad situácie, kedy bolo opomenutých príliš veľa vecí naraz. Riadiaci mal v prvom rade zrušiť povolenie na vzlet, aby sa uistil, že je každý na tom správnom mieste a nič sa nemôže pokaziť.

Osobne som zažil veľa podobných prípadov, ale žiadny nebol tak názorný ako tento.

Priatelia, či už ste piloti alebo riadiaci, musím vás dôrazne upozorniť: ak sa kedykoľvek ocitnete v situácii, kedy je niečo nejasné, alebo môže byť interpretované viacerými spôsobmi, vyjasnite si veci, kým je čas. Do tretice všetko dobré, znovu pripomínam: “Ak sa niečo môže pokaziť, buďte si istí, že sa to v určitom momente aj pokazí”. Ako nás láskavo naučil náš bývalý prevádzkový riaditeľ.

Želám vám príjemný týždeň a lietajte bezpečne.

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?