Predstavenie Airbus A319

Airbus A319 OM-BYA

Airbus A319

Airbus A319 OK-MEK

Airbus A319 OK-MEK

V predchádzajúcom článku sme si predstavili základný model, podľa ktorého je celá rodina pomenovaná a to Airbus A320. Dnes sa zoznámime s jeho skrátenou verziou, ktorá sa stala rekordnou vo veľkosti objednávok a to hlavne spomínaným britským nízkonákladovým leteckým dopravcom easyJet, ktorý ich momentálne prevádzkuje 135 kusov. Airbus A319 je rovnako populárny a úspešný ako jeho väčší brat A320.

Airbus A319 je o takmer 4 metre skrátená verzia A320 s minimálnymi zmenami určený na krátka a stredné trate. So skoro zhodnou kapacitou palivových nádrží ako A320-200 a menej pasažiermi sa dolet, so 124 cestujúcimi v dvoch triedach, predĺžil na 6 900 km, najväčší vo svojej triede. Roll-out prvého stroja sa uskutočnil vo výrobnom závode Airbus v Hamburgu 24.8. 1995 a prvý vzlet už na druhý deň.

Klasický Airbus A319 má na každej strane trupu dvoje vstupné dvere a jedny núdzové nad krídlom. V roku 2003 si easyJet objednal Airbusy A319 s menšími kuchynkami (easyJet počas letu neponúka jedlo) a 156 sedadlami v jednej triede, teda o 32 sedadiel viac, ako má bežný A319. Aby sa vyhovelo bezpečnostným požiadavkám na rýchlosť evakuácie, museli byť pridané ďalšie dva núdzové východy nad krídlo.

Technické údaje A319-100

Rozpätie: 33,91 m
Dĺžka: 33,84 m
Výška: 11,80 m
Pohon: 2x General Electric/SNECMA CFMI CFM56-5A alebo International Aero Engines IAE V2500 s ťahom 99,7 kN až 104,5 kN
Maximálna vzletová hmotnosť: 64 000-75 500 kg
Cestovná rýchlosť: 845 km/h
Dostup: 11 280 m
Dolet: 3 400-6 900 km
Kapacita: 124-156 miest

Airbus A319CJ (Airbus Corporate Jet)

Airbus A319 OM-BYA

Airbus A319 OM-BYA

Od roku 1999 Airbus ponúka aj korporátnu (obchodnú) verziu A319. Hlavný rozdiel je v možnosti konfigurácie interiéru, teda je vhodný pre mnoho špeciálnych využití od prevozu zranených na lôžku, humanitárne lety až po VIP klientelu so salónikmi a maximálnym možným luxusom a vybavením. Má nainštalované prídavné palivové nádrže v nákladnom priestore a vďaka tomu predĺžený dolet až na 12 000 km. Pri prípadnom ďalšom predaji môže byť spätne prestavaná na štandardný A319 a to iba odstránením pridaných palivových nádrží, a tak maximalizovať svoju cenu. Má silnejšiu klimatizáciu a vstavané nástupné schody pod prednými dvermi. Lietadlo môže dopraviť až 39 pasažierov, ale ako už bolo spomenuté, na želanie zákazníka môže byť dodané v akejkoľvek konfigurácii. A319CJ konkuruje ďalším firemným lietadlám ako Gulfstream V, na Boeingu 737 založenom BBJ1 a Bombardier Global Express. Je poháňaný rovnakými motormi ako A320.

Tieto lietadlá môžeme dnes vidieť v úlohe vládnych strojov aj v SR a ČR.

Airbus A319 - Czech Air Force

Airbus A319 – Czech Air Force

V Česku prevádzkujú dva stroje Vzdušné sily AČR od roku 2007 a rovnako ako u nás, nahradili dosluhujúce Tupolevy Tu-154. Tieto lietadlá boli objednané priamo od výrobcu a vybavené podľa potrieb AČR. U nás máme zatiaľ jedno takéto lietadlo (OM-BYA) nesúce farby trikolóry a podobizeň generála M.R.Štefánika. Bolo vyrobené v roku 2005 a zakúpené v roku 2016 od predchádzajúceho majiteľa za sumu cca 42 mil EUR. Slovenský „Air Force One“ patrí k leteckému útvaru Ministerstva vnútra SR, je vybavený najvýkonnejšími motormi pre tento typ a doletom 9 000 kilometrov, teda bez problémov preletí aj cez oceán na americký kontinent. Doterajšie naše lietadlá museli mať medzipristátie na Islande. Na rozdiel od Tu-154 má variabilný interiér, v prípade potreby je za niekoľko hodín možné zvýšiť počet miest na viac ako 70, alebo inštalovať do kabíny až päť lôžok na prepravu chorých resp. zranených cestujúcich a nezanedbateľná je aj významne nižšia spotreba paliva. Lietadlo v minulosti slúžilo potrebám Kuvajtských šejkov.

Airbus A319LR (longer range)

Táto verzia má všetkých 48 sedadiel v „Business triede“ – bola špeciálne navrhnutá pre medzikontinentálne lety iba business triedou. A319LR, v porovnaní s A319CJ, má iba štyri pridané palivové nádrže namiesto šiestich. Typický dolet je 8 300 km, najdlhší v rodine A320 (s výnimkou A319CJ). Prevádzkuje ich napr. Qatar Airways.

Airbus A319Neo

Koncom marca 2017 išiel do vzduchu aj prvý modernizovaný A319 neo, ktorý by mal zvládnuť až 160 cestujúcich so všetkými vylepšeniami z A320neo. Nesporným lákadlom pre leteckých prepravcov bude aj sľubovaná úspora paliva blížiaca sa ku 20% a pre cestujúcich vynovený interiér, nižšia hlučnosť, lepšia filtrácia klimatizácie a celkovo vyšší komfort cestovania. Prvý prevádzkovateľ tejto novej verzie ani dátum odovzdania zatiaľ nie je stanovaný. Lietadlo je v procese certifikácie.

Existuje tiež vojenská – špeciálna verzia A319 MPA (Maritime Patrol Aircraft)

O týždeň sa bližšie pozrieme na dlháňa A321.

Zdroj: wikipedia, internet, časopis L+K (4/2017)

Spracoval: Miloš Kováč

Foto: Airliners.sk o.z. a internet

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?