Simulátor Boeing 737NG v Bratislave

Prinášame Vám rozhovor s Pavlom Bayerom z Simulatorcentrum.sk

Ahoj Paľo,

Ďakujeme úvodom za príležitosť vyskúšať si tento simulátor Boeingu 737NG,
Vidím že ste na tom spravili kus práce čo do okolitých priestorov, tak aj do samotného simu.

Airliners.sk – Ako vlastne vznikla myšlienka vytvorenia simulátorového centra?
PB – Vzniklo to tak, že v podstate od prvého vydanie Flight simulátoru od Microsoftu (ešte s katastrofálnou grafikou  ) som začal lietať simulátory doma na počítači. Predtým som lietal všetky dostupné bojové simulátory ako Jane/s Combat Simulator, Lock On a podobne. Ako sa zlepšoval simulátor od Microsoftu, tak ma to začalo viac a viac ťahať k veľkým lietadlám. Postupne sa zlepšovala aj domáca výbava od obyčajného joysticku som prešiel na barany a pedále…potom som prikúpil repliku MCP z B737 a throttle quadrant 737 až začal byť problém s priestorom. Musím sa priznať, že pôvodne som ten simulátor chcel egoisticky postaviť len doma v izbe čisto pre seba…. Postupne sa zrodila ale myšlienka dostať to aj medzi ľudí. Predtým ako som do toho išiel, tak som si obehal všetky simulátory v okolí (Praha, Viedeň, Gyor). Potom som si vybral dodávateľa a Sim bol na svete.

Airliners.sk – Ako veľmi sa Sim blíži k realite?
PB – Toto je skôr otázka na profesionálnych pilotov, ktorý s touto mašinou lietajú v reáli. Ale vybavenie kokpitu zodpovedá B737NG.

Airliners.sk – Kto je Vaša cieľová klientela?
PB – Pôvodne to bolo plánované pre verejnosť, momentálne však musím povedať, že zatiaľ ku nám viac chodia piloti. Ale v podstate cieľová klientela sú všetci, ktorých to zaujíma a majú z lietania radosť, prípadne sa chcú o tom niečo dozvedieť.

Airliners.sk – Aké využitie môžu u Vás nájsť piloti ktorý lietajú dopraváky?
PB – Pre profesionálnych pilotov sa dá využiť ako postupový simulátor, pre nacvičenie rôznych postupov MCC (Multi Crew Coordination alebo Multi Crew Co-operation) v rôznych situáciách. Ale nie je to len o simulátore, máme pre pilotov napríklad aj software s testami, ktoré sa používajú na screeningoch. Pre pilotov máme ako inštruktora dopravného pilota, ktorý s touto mašinou aj reálne lieta, čiže tým, ktorí sa pripravujú na type rating vie vysvetliť, pomôcť a poradiť. Ďalej sa dá simulátor využiť pre nácvik IFR lietania.

Airliners.sk – V akých cenových reláciách sa pohybuje prenájom simulátora?
PB – Tu som dosť dlho rozmýšľal, kam ísť s cenami. Ako som už spomínal, pochodil som simulátory v okolí a snažil som sa prísť s nižšou cenou ako konkurencia. Rovno môžem povedať, že cene iPilot sa konkurovať nedá (majú simulátory po takmer celej Európe a pokiaľ viem oni sami ich aj vyrábajú – takže ich náklady aj cena sú úplne inde). U nás je cena 128,-€ / hodina alebo 30 min za 76 Euro. Držitelia ITIC, ISIC, Euro 26 kariet a členovia organizácie IVAO, ktorí sú registrovaní dlhšie ako 365 dní majú 8% zľavu. Ceny pre pilotov sú na základe individuálnej dohody, ale sú určite podstatne nižšie ako pre verejnosť – z dôvodu, že piloti väčšinou neprídu na hodinu ale berú okolo 10 hodín.

Airliners.sk – Je k dispozícii aj inštruktor ktorý mi vysvetli čo stlačiť, prepnúť atď.?
PB – Samozrejme. Pred samotným letom je brífing kde všetko vysvetlíme, potom sa presunie zákazník s inštruktorom do simulátora kde opäť všetko vysvetlíme a až od prvého vzletu začína plynúť zákazníkov čas.


Airliners.sk – Užije si zábavu u Vás aj úplný laik?
Ak ho zaujíma lietanie, tak určite áno

Airliners.sk – Dajú sa lietať rôzne scenáre ako napríklad Hudson mirracle?
PB – Vieme nasimulovať takmer všetko čo si spomenieš. Hudson samozrejme, ďalej rôzne poruchy lietadla vo vzduchu, na zemi… rôzne počasie a letiská od výmyslu sveta, vrátane tých ktoré sú dnes už mimo prevádzky za všetky spomeniem napríklad famózny Kai Tak v Hong Kongu, kde pri pristáti pozerajú pasažieri ľudom takmer do obývačiek – tak nízko sa letí nad mestom.

Airliners.sk – To znie zaujímavo, v čom to spočíva?
PB – Ak myslíš ten Hudson, tak po štarte ti zhruba v 3000 stopách vysadia oba motory po zrážke s kanadskými husami. Si nad New Yorkom a máš veľmi málo času na rozhodnutie čo spravíš – prehodnotíš smer silu vetra polohu/vzdialenosť lietadla od najbližších letísk a buď sa vrátiš na letisko alebo pristaneš na rieke. No nie je to o tom ako by si to zvládol, pretože v reálnej situácii to zvládne len profesionálny pilot ale je to na to aby si si vyskúšal aké to je robiť sekundové nezvratné rozhodnutia a niesť za ne následky, nakoľko je tu ešte aj tretia možnosť, a to že sa zrútiš na mesto.

Airliners.sk Plánujete aj ďalšie simulátory?
PB – Áno plánujeme, už v Júni nám pribudne Piper Seneca (ste prví kde som oficiálne vyzradil typ ďalšieho simulátora ) a ak sa nám bude dariť, tak je tu záujem postaviť do budúcnosti ešte A320 alebo simulátor vrtuľníka.

Za Airliners.sk držíme p. Bayerovi palce a tešíme sa na ďalšie stretnutie či už pri polietaní si na simulátore Boeingu alebo pri predstavovaní ďalších prírastkov vo flotile 

Doplníme ešte malé upozornenie: Let na simulátore pre tých ktorý máte radi lietadla a obzvlášť
Boeing 737 NG je prudko návykové a je vysoko pravdepodobné že sa budete vracať stále znova a znova.. tak ako aj ja 😀 

Tags:

©2021 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?