Spotterská Mallorca

Ako dovolenkové destinácie, vhodné pre leteckých nadšencov, sú známe hlavne Skiathos v Grécku alebo exotický St. Maarten. Zábery z týchto dvoch ostrovov pozná asi každý, kto si občas pozrie zopár fotiek na spotterských weboch. Ja by som ku ním kľudne pridal aj španielskú Mallorcu. Jediné medzinárodné letisko na ostrove je Palma de Mallorca (PMI/LEPA), ktoré je tretie najrušnejšie letisko v celom Španielsku a patrí aj do prvej dvadsiatky najrušnejších v Európe.

D-IJHO, Cessna Mustang

 

Ja som ten typ človeka, ktorý pri bazéne alebo na pláži neobsedí ani pol dňa a podľa toho vyberáme aj destinácie. Nežnejšiu polovičku lietadlá veľmi nezaujímajú, ale na druhej strane jej ani nevadia pár metrov nad hlavou. A tak v záplave lacných leteniek z Bratislavy a Viedne, kde si na začiatku leta začalo konkurovať viacero lowcostov, padla voľba práve na Mallorcu. Pre skorý ranný odlet naspäť do Bratislavy sme si našli ubytovanie čo najbližšie a najjednoduchšie dostupné z letiska taxíkom alebo pešo. Hotel sa nachádza takmer v ose južnej dráhy 06R/24L, ktorá sa ale používa len v smere 24, teda od pevniny. Na jej druhom konci je vysoký val, ktorý slúži ako protihluková stena pre blízke letovisko.

 

Nájsť tu správnu pláž nie je zložité…

 

Pár dní pred odletom som začal na flightradare sledovať prevádzku a smery, z ktorých sa lieta. Prevažovali prílety ponad pláž a odlety ponad ostrov, čo vyhovuje väčšine fotopozícií. Prevádzka na letisku je tvorená hlavne rôznymi low-costami alebo charterovými spoločnostami ako TUI, Thomson, Condor. Z typov sú najčastejšie asi ako všade stroje rodiny A320 alebo B737, no každý deň sa ukazovali aj widebody A330, B767 alebo 787 a hlavne čoraz raritnejšie Boeingy 757.

 

Po prílete sme asi po 45 minútach chôdze prišli do hotela. Po ceste som urobil dve fotky z pešieho mosta ponad diaľnicu, z ktorého je vidieť väčšina odparkovaných bizzjetov. Ubytovanie, vybalenie, bazén a neskôr si idem skúsiť spraviť pár večerných záberov na kamennú pláž v ose dráhy 06L, na ktorú sa práve pristávalo. Trafiť na toto miesto nie je zložité. Už z diaľky je vidieť rad lietadiel na finále. Každý si už len vyberie miesto, ktoré mu vyhovuje či už na fotenie alebo pozorovanie. Popri pobreží vedie široký chodník, v ose dráhy na lavičke posedávajú domáci aj turisti.

 

Prvú polhodinu som len s nohami v mori sledoval prílety a nekončiaci rad lietadiel zoradených na pristátie. Na okruh sa blížila 757-300 spoločnosti Condor, beriem foťák, hľadám si miesto – Ryanair, Ryanair, Ryanair a zrazu nič. 757 sa na tretej okruhovej zatáčke otočila a letí na dráhu 24L. Vietor zosilnel, zmenili sa smery odletov a príletov. Sklamaný a trochu nahnevaný, že som si necvakol aspoň tie A320 a 737, ktoré ešte stihli pristáť, balím foťák. „Aj zajtra je deň.

Vietor sa však nemení, pristátia 24L – vzlety 24R, teda smerom na pobrežie, kde už je väčšina lietadiel ale veľmi vysoko. Windy.com hovorí, že sa vietor otočí až v nedeľu – to už budem deň doma, a tak aj bolo. Z pobrežia sa podarilo pár fotiek odletov, ale fotky sú skôr dokumentačné.

 

Na tretí deň sa teda ráno vyberám na iné miesto k dráhe 06R.  Popri plote sú rôzne firmy, niektoré z nich majú poschodovú garáž z ktorej sa dá fotiť, prechádzka k nim trvá asi polhodinu. Miesto je vhodné hlavne na odlety. Dráha je naozaj blízko a dali by sa odfotiť aj rôzne detaily, prípadne lietadla s letiskom a vežou v pozadí. Pri príletoch je už väčšina lietadiel na taxiway. O 9 ráno však ešte heathaze nie je ani na Mallorce a tak to využívam. Za necelé dve hodiny sa podarilo „uloviť“ rôzne spoločnosti s A320 a 737. Medzi to zaujímavejšie však patril napríklad Bombardier CS300 teda po novom Airbus A220-300 Swiss-u alebo SAS s A320Neo. O niečo neskôr na linke Ostende – Mallorca pristáva Embraer 190 (OO-TEA) belgických TUI. Tento Embraer som odfotil v Ostende pri odlete na Mallorcu takmer presne pred mesiacom.  15minút pred plánom pristávajú 757-200 Jet2holidays z Leeds a A330-200 Jet2 z Menchestru.

 

„Starý známy“ ERJ-190 OO-TEA

 

Nové livery Thomas Cook/Condor sú podľa mňa tie najkrajšie, ktoré sa dajú vidieť na A320/A321.

 

Krátko po nich začínajú zo stojánky predo mnou pomaly vytláčať dlhú 757-300, to už je však na kvalitnú fotku ďaleko. Ešte chvíľu sledujem dianie na letisku, balím veci a vraciam sa na hotel. Večer prezerám fotky a zisťujem zaujímavú minulosť spomínanej A330, ktorá bola vyrobená ako KC2 Voyager (A330-243MRTT) pre RAF. Už druhé leto lieta ako jediné widebody pre Jet2 na vyťažené dovolenkové destinácie z Manchestru ako napríklad Mallorca alebo Kanárske ostrovy.

 

G-VYGL Jet2 Airbus A330-243

 

Ani ďalšie dni sa vietor nemení a najlepšie miesto na fotenie odletov v tomto smere sa nachádza asi v polovici severnej dráhy. Za cestou pri plote je dlhá vyvýšená plocha, ktorá  je ideálna na fotenie lietadiel, krátko po odlepení sa zo zeme s celým letiskom v pozadí. Problém je prístup, keďže jediná cesta vedie okolo nejakého miestneho getta. Niektoré stránky hovoria, že sa netreba báť a iné zas upozorňujú, že aj napriek tomu, že sa tam takmer celý deň zdržuje polícia, neodporúča sa okolo chodiť inač ako autom. Radšej to neriskujem a tak si v posledný deň odfotím ešte pár odletov ponad pobrežie.

 

A330-200 Eurowings po vzlete z RWY 24R.

 

Mallorcu môžem každému, kto má rád letectvo, more a teplo len odporučiť. Ja sa tam určite ešte vrátim a budem dúfať v ten správny vietor. Ale aj zvuk motorov RB211 pod krídlami Boeingu 757, ktorý sa postupne objavuje z poza stromov a prelieta mi na pláži nad hlavou smerom do Nemecka má svoje čaro.

 

Viac fotiek na Flickr Airliners.sk

Pozície na fotenie som hľadal podľa stránky spotterguide.net kde bol odporúčaný aj hotel.

Text/foto: D. Dolinay

G-VYGL Jet2 Airbus A330-243G-VYGL Jet2 Airbus A330-243G-LSAC Jet2 Boeing 757-23A(WL)G-LSAC Jet2 Boeing 757-23A(WL)SE-ROC SAS Scandinavian Airlines Airbus A320-251NEC-KXD Air Europa Express Embraer 195HB-JCE Swiss Bombardier CSeries CS300D-ABOE Condor Boeing 757-330(WL)G-FDZJ TUI Airways Boeing 737-8K5(WL)D-ISAR Raytheon 390 Premier

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?