Ukraine State Aviation Museum

Letecká technika pôvodom zo Sovietskeho zväzu je asi pre každého leteckého fanúšika niečím zaujímavá. Staré typy sú už takmer všetky vyradené a nové, až na pár výnimiek, neexistujú. Jedným z miest, kde si môžeme zblízka pozrieť aj niektoré raritnejšie typy je Štátne letecké múzeum na kyjevskom letisku Zhulyany. Múzeum vzniklo v roku 2003 a v súčasnosti sa tu nachádza takmer 70 lietadiel. Priamo k bráne zachádza autobusová linka 220 a vstup stojí 100 hrivien (necelé 4€)
V strede výstavnej plochy sú sústredené menšie vojenské lietadlá od československého Delfína a Albatrosa až po Suchoje a zbierku MiG-ov od MiG-15 až po 29. Naokolo nich stoja civilné lietadlá konštrukčných kancelárií Ilyushin, Tupolev a Antonov. Dominuje im najväčší exponát múzea – Il-86. Konkrétne sa jedná o prvý prototyp, ktorý bol v roku 1979 predvedený aj na parížskom Aerosalóne. Zaujímavosťou však je to, že nie je jediný predsériový stroj v múzeu. Nachádza sa tu aj prototyp Tu-134, Yak-40 či prvé sériové kusy Tu-104 a Il-18. Veľká rarita je aj An-71 – jeden z troch kusov AWACS verzie Antonovu An-72. Na rozdiel od stíhačiek, ktoré sú ohradené, sú všetky veľké stroje voľne prístupné. Priebežne sú otvárané aj kabíny niektorých lietadiel. Túto časť múzea zakončujú vrtuľníky. Z nich naviac určite zaujme Mi-6 a susedná Mi-26, už štyridsať rokov najväčší sériovo vyrábaný vrtuľník na svete.

Prvá expozícia je venovaná Migom

Prvá expozícia je venovaná Migom

AWACS Antonov An-71, radar je netradične umiestnený na konci smerového krídla.

AWACS Antonov An-71, radar je netradične umiestnený na konci smerového kormidla.

V druhej časti múzea sú vystavené tri strategické bombardéry Tu-22, výcvikový Tu-134UBL s prístupným interiérom a Tu-142 – námorná prieskumná a protiponorková verzia bombardéru Tu-95. Námornému letectvu je venovaná aj expozícia oproti bombardérom. Medzi Berievom 6 a 12 stojí sovietska obdoba Harrieru – Yak-38 a pár vrtuľníkov. Až na krytú expozíciu, ktorá sa venuje leteckým motorom, je celé múzeum pod holým nebom. Stav väčšiny exponátov je však, aspoň na prvý pohlaď, celkom dobrý.

Napríklad na Il-76 bol nedávno obnovený pôvodný náter, v akom bol v roku 1978 dodaný Aeroflotu. Aj tu sa však nachádza jeden smutnejší kút. Pri plote v rohu múzea sú zvyšky MD-82, registrácie UR-CPR, ktoré v lete 2018 vyletelo pri pristávaní z dráhy. Vedľa neho postupne rozoberajú modrý Yak-40, práve tu je odložený aj tretí prototyp Tu-134.

Yak-40 (UR-MHG) s tretím prototypom Tu-134 (CCCP-65601).

MD-82 po nehode zo 14.Júna 2018

Bonusom k exponátom je prevádzka na letisku. Po znovuotvorení terminálu F na letisku Borispol sa však minulý rok väčšina spoločností presunula na druhé kyjevské letisko. Na Zhulyany momentálne lieta hlavne Wizz Air. Z ukrajinských spoločností ostal len Motor Sich s denným letom do Záporožia s Antonovom An-24. Nachádza sa tu aj vojenský apron a servisné centrum pre niektoré Antonovy. Z času na čas sa tak môžu ukázať aj zaujímavejšie stroje, pri našej návšteve sme mali šťastie na Antonov An-74 registrácie 01 patriaci Ministerstvu vnútra Ukrajiny.

VIP Antonov An-74 lietajúci pre ukrajinské Ministerstvo vnútra.

Väčšinu prevádzky na letisku tvorí Wizz Air.

Kyjev patrí medzi ľahko dostupné destinácie aj zo Slovenska. Okrem letov z Bratislavy sú v ponuke počas zimnej sezóny aj lety z Popradu so spoločnosťou SkyUp. Ak sa teda rozhodnete navštíviť Ukrajinu, múzeum môžem len odporúčať.

Link na galériu – Flickr

Text: D. Dolinay
Foto: D. Dolinay/D. Watycha

 

 

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?