S Aer Lingus z Manchestru do Ameriky
Írsky Aer Lingus plánuje spustenie prevádzky s bázou v anglickom Manchestri so štyrmi destináciami, a to New Yorkom, Bostonom, Orlandom a Barbadosom. Kým lety do New Yorku a Orlanda by mali byť otvorené koncom júla, prepojenie s Barbadosom je naplánované od októbra a linka do Bostonu od leta budúceho roku. Na lety na východné pobrežie USA by mal byť nasadený typ A321LR, kým dlhšie trasy budú prevádzkované na type A330-300. Vytvorenie bázy v Manchestri by malo vytvoriť približne 120 pracovných miest.
Návrat MAXov do prevádzky
Po TUI Belgium, Smartwings a Icelandair sa k ďalším európskym prevádzkovateľom, ktorí “oživili” MAXa, pridal poľský LOT. Aerolinka prevádzkovala ich prvý let od uzemnenia MAXov dňa 24.marca. Linka medzi Varšavou a Oslom pod číslom LO483 bola odletená lietadlom registrácie SP-LVD, ktoré má špeciálny náter označujúci 100 rokov nezávislosti Poľska.
Medzitým sa vo výrobni v Rentone ukázal na svetlo sveta MAX registrácie 9H-VUA určený pre Malta Air, ktorá sa označuje ako spoločný podnik maltskej vlády a írskeho prevádzkovateľa Ryanair.
Návrat nadzvukových lietadiel?
UK Space Agency predstavila plány “kozmickej lode” – novej varianty nadzvukového lietadla, ktoré by mohlo vzlietnuť už v roku 2030. Lietadlo by malo byť poháňané nadzvukovou pohonnou jednotkou SABRE (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine), ktorá je momentálne vo vývoji a predpokladá s využitím kombinácie vodíka a kyslíka na svoj pohon. Let medzi Londýnom a New Yorkom by tak pri plánovanej rýchlosti Mach 5,4 mohol trvať približne 60 minút.
Rozlúčka s Jumbom v China Airlines
Aj China Airlines vyraďujú “Kráľovnú nebies” z ich flotily. Posledný let nazvaný “Rozlúčková párty” (“Farewell Party”) bol naplánovaný na 20.marca. Let “nikam” pod číslom CI-2747 plánovaný na 5 hodín a 40 minút letu si kúpilo 375 pasažierov a obsahoval odlet z domovského Taiwanu s otočkou okolo japonského Mt.Fuji. China Airlines plánuje nahradiť výpadok vo flotile úspornejšími typmi 777 a A350.
Takisto sme si pripomenuli desať rokov od prvého letu B747-8 Intercontinental, ktorý sa udial 20. marca 2011. Prvý let “Intercontinentalu” trval takmer štyri a pol hodiny.
Novinky v dielni A220
Podľa výrobcu bude možné na type A220-300 pridať jednu tonu hmotnosti navyše, čo zvýši aktuálnu maximálnu vzletovú hmotnosť zo súčasných 69,9 ton na 70,9 ton. Navýšenie je možné vďaka nájdeniu dodatočnej rezervy v konštrukcii lietadla. Zmena sa dotkne aj doletu – s extra tonou paliva navyše sa zvýši dolet lietadla o 200 námorných míľ. Od mája 2019, kedy Airbus oznámil zvýšenie MTOW o 2,3 tony pre obe varianty typu, je to tak ďalšie navýšenie, ktoré sa tentokrát bude týkať len varianty -300.
Finnair na “elektrinu”
Fínsky prepravca vyjadril záujem o nákup lietadiel na elektický pohon. Konkrétne by sa malo jednať o dvadsať kusov 19-miestnych letúnov typu ES-19 od výrobcu Heart Aerospace. Typ s očakávaným doletom 400 km je momentálne vo vývoji, jeho dostupnosť na komerčné využitie sa očakáva až v roku 2026.
200 rokov nezávislosti Grécka
Okrúhle výročie pripadajúce na 25. marca nemohlo zostať len tak bez povšimnutia. Grécky Aegean Airlines si ho pripomenul tak trochu tradične – netradične; nakreslením čísla “200” nad gréckou pevninou. Úlohy sa zhostila posádka na lietadle A320 registrácie SX-DNE.
Malta v Bratislave
Nezvyčajný návštevník potešil spoterov na bratislavskom letisku. Airbus A320-214 spoločnosti Malta MedAir registrácie 9H-AEO priviezol futbalový tím. Počas čakania na odlet si ešte stihlo “odskočiť” do Dusseldorfu a Prištiny.