Ruský sedan s motorom z tanku na letisku – MAZ 541

MAZ 541 (c) 5koleso.ru

Viete čo má spoločné sedan, tank a letisko v Rusku? Predsa letiskový ťahač s označením MAZ 541. Kam sa hrabú pushbacky od Goldhofera alebo od Shopfu? Ako sa hovorí, Rusko je krajina neobmedzených možností.

MAZ 535 - ťahač lietadiel (c) 5koleso.ru

MAZ 535 – ťahač lietadiel (c) 5koleso.ru

50. roky minulého storočia boli obdobie, keď sa do prevádzky dostávali lietadlá typu TU104 resp TU114. Tieto lietadlá svojimi rozmermi výrazne prekračovali vtedajšie lietadlá a preto vznikla potreba vyvinúť nové letiskové ťahače schopné ťahať lietadlá o hmotnosti prekračujúcej 70 ton. Armáda obratom poskytla ťahače typu MAZ535, ktoré boli primárne určené na ťahanie vojenského vybavenia. Čoskoro sa prišlo ale na to, že tieto štvornápravové ťahače nie sú dostatočne obratné na ťahanie lietadiel a preto sa začal vývoj nového ťahača lietadiel. Navyše výška MAZ-u 535 si vyžadovala použitie dlhých tažných ojí, ktoré spôsobovali problémy pri vytláčaní lietadiel zo stojánok.

MAZ 541 - ťahač lietadiel (c) 5koleso.ru

MAZ 541 – ťahač lietadiel (c) 5koleso.ru

Vývojom bol poverený závod MAZ v Minsku. Vývojári zobrali to najlepšie z dostupnej techniky a podarilo sa im navrhnúť veľmi netradičný koncept. Ťahač, ktorého výška nebude ohrozovať ťahajúce lietadlá, ťahač, ktorého nápravy znesú extrémnu záťaž a dokážu manévrovať na limitovanom priestore. Tak vznikol MAZ 541 – ťahač, ktorý sa výrazne podobal na sedan. Práve kabína podobná sedanu dávala šoférovi skvelý výhľad vpred a aj vzad. Kabína mala 2 identické miesta pre šoféra – jedno určené na riadenie pri pohybe vpred a druhé používané pri pohybe vzad.

Schopnosť ťahať lietadlá o hmotnosti do 85 ton si vyžadovala použitie adekvátneho motora – v prípade MAZu 541 to bol naftový 12-valec o objeme 38.8 litra s výkonom 500 konských síl, čo je približne 372kW. Označenie motora bolo D-12A a bol vyvinutý ešte na začiatku II. svetovej vojny ako motor pre tanky typu KV-2. Tento motor sa vyznačoval enormým krútiacim momentom, ktorá dosahoval až 1960Nm pri 1200 otáčkach za minútu. Spotreba motora bola približne 45 litrov nafty na hodinu prevádzky, čomu zodpovedá približne 120 litrov nafty na 100 kilometrov. Hmotnosť motora atakovala hranicu 1000 kilogramov. MAZ 541 dokázal vďaka tomuto motoru vyvinúť maixmálnu rýchlosť približne 30 km/h.

V rámci overovacej série boli vyrobené 3 ťahače, ale Ministerstvo leteckého priemyslu si objednalo celkovo 13 kusov ťahačov. 10 objednaných ťahačov nikdy nebolo vyrobených – hlavne z dôvodu zmeny potrieb a nárokov kladených na ťahače lietadiel. Testovacie ťahače boli v prevádzke do začiatku 70.tych rokov.

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?